Eiland in de wolken - Tamara McKinley

07-08-2021

Historische roman

'Beannachd leat,' wenste de oude kapitein van de veerboot haar vaarwel.

'Mar sin leat,' luidde Christy's traditionele antwoord.

Het verhaal

Australië, 1905. Christy is 65 en besluit dat het tijd is om af te rekenen met spoken uit haar verleden. Daarom reist ze, samen met haar dochter Anne en kleindochter Kathryn, terug naar het Schotse eiland Skye, waar ze is opgegroeid. De gebeurtenissen van die tijd echoën nog altijd na in haar leven en in dat van haar familie. Christy hoopt met deze reis een pijnlijk hoofdstuk af te kunnen sluiten. Maar is het verleden ooit echt voorbij?


Mijn mama koopt af en toe al eens boeken voor mij, zo ook deze Eiland in de wolken van Tamara McKinley. Het was het allereerste boek dat ik in handen had van McKinley en mijn enthousiasme was onmiddellijk aangewakkerd doordat het deels over het eiland Skye in Schotland gaat, een prachtige plek waar ik ooit mijn hart verloren heb.

McKinley schrijft prachtig, ik waande mij weer in Skye maar dan meer dan honderd jaar geleden, toen de boeren die er woonden werden uitgedreven en een verschrikkelijke toekomst tegemoet keken. McKinley zorgt ervoor dat je deze verschrikking als je eigen ervaart, een stekende pijn van onrechtvaardigheid die recht door je ziel gaat.

Het oude geheim dat Christy in het verhaal bij zich draagt, wordt rustig opgebouwd naar het einde van het verhaal toe. Je moet er wel een tijdje op wachten voor het onthuld wordt, maar het maakt het verhaal alleen maar spannender. Ik kijk met een warm hart terug naar dit boek, het gaf mij een terugblik naar het mooie Skye en toonde mij hoe sterk een familieband wel kan zijn.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Christy ging er op een holletje vandoor, haar blote voeten spetterden door de kleine stroompjes die de vallei doorkruisten. Ze rende naar het strand, over de strook kiezels langs het harde, natte zand, en toen ze zag dat haar broers nog druk op schaaldierenjacht waren, haastte ze zich naar huis. Al rennend wuifde ze naar haar oma, die voor de cottage zat, nog altijd aan haar weefgetouw. Toen klauterde ze naar de vlakke richel onder de overhangende rots, vanwaar ze haar blik over het loch liet gaan, op zoek naar een zeil.

Ze aanbad haar vader, een grote, knappe man met een bos vuurrode krullen, een weelderige baard en een diepe stem waar ze uren naar kon luisteren. Het heerlijkst vond ze het als hij haar en haar kleine broertjes op schoot nam en hun in de veilige beschutting van zijn sterke armen verhalen vertelden over de Vikingen die in hun schitterende schepen uit het noorden waren gekomen en het leven van de eiland voorgoed hadden veranderd.


Specificaties

Uitgever: De Fontein

Prijs: Paperback €19,99 E-book €9,99 Tweedehands aangekocht voor €0,50

Publicatiedatum: 31-10-2018

Aantal pagina's: 352

ISBN: 9789026143762