Unsinkable - Lotte van den Noort

01-08-2021

Young adult

Ik draai me nog één keer om naar mijn ouders en met een kloppend hart pak ik het handvat van mijn koffer vast en loop achter mijn broer aan, naar het onzinkbare schip dat haar eerste officiële reis gaat maken. De ironie.

Het verhaal

Je kent het verhaal, maar is dat echt hoe het is gegaan?

Katharina Thompson wil niets liever dan naar Amerika gaan om daar een toekomst op te bouwen met haar verloofde. Wanneer ze als kamermeisje aan de slag kan op de Titanic, is dat een kans die ze gretig aanneemt.

Maar het lot van de Titanic gooit roet in het eten. Katharina's broer waarschuwt haar dat ze geen voet op het schip moet zetten. De Titanic is gedoemd om te zinken en daar is niet alleen een ijsberg de oorzaak van.

Gebaseerd op een van de grootste complottheorieën ter wereld.


Ik ben een reuzefan van de film Titanic maar toch wist ik niets af van de complottheorieën. Van den Noort heeft de complottheorie zo verweven in haar verhaal dat ik het helemaal geloof. Het kan geen toeval zijn dat het onzinkbare schip zinkt!

Er zijn paragrafen die ik zo uit de film kan halen, maar dat stoort helemaal niet. Het geeft het verhaal alleen maar wat extra. Waar je in de film Jack hebt, heb je hier duidelijk Maggie, de beste vriendin van Kitty. Ook Molly Brown en nog andere komen vaak voor in het verhaal.

Ik vond het een prachtig boek, ik ben eraan begonnen en ik heb het uitgelezen, bij mij was het eerder unstoppable. Maar ik heb er erg van genoten. Van den Noort schreef een fantastisch verhaal neer, vol dromen maar ook onzekerheden. Ze schreef met Unsinkable een waanzinning mooi, meeslepend en ontroerend verhaal neer.

Ik kijk uit naar het volgende boek van Lotte van den Noort, ik denk dat ik een nieuwe favoriete schrijfster bij heb.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

En dan...

Uit het niets doemen de onheilspellende contouren van een zwarte, brokkelige vlek op. Donkerder dan de uitgestrekte hemel. Het is duidelijk dat er iets op ons afkomt. Of beter gezegd: dat wij op iets afvaren.

De bel wordt precies drie keer geluid, het afgesproken signaal voor gevaar van veraf.

Koude rillingen lopen over mijn rug als de telefoon in de stuurhut krijsend begint te rinkelen. Murdoch hoort het ook, want hij draait zich om en krijgt ons in het vizier, maar hij lijkt te verstijfd om iets te doen.

Dit is het. Dit is het moment waarvan ik wist dat het ging komen. Mijn hart klopt waarschuwend in mijn keel, mijn geweten zegt me te vluchten, maar waarnaartoe?

'Kitty...' klinkt Maggies wegstervende stem. Ze heeft mijn neem nog nooit op zo'n confronterende manier uitgesproken. Het krijsende gerinkel van de telefoon wordt gedoofd.

'Is daar iemand?!' hoor ik de een man vanuit het kraaiennest roepen. De paniek is hoorbaar en bezorgt me alleen maar meer rillingen.

In de stuurhut klinkt de kalme stem van een stuurman. 'Ja, wat zie je?'

'Ijsberg! Recht vooruit!'

Ik leef voor ons samen.

Specificaties

Uitgever: Hamley books

Prijs: Paperback €18,99 E-book €10,99 Luisterboek €12,95

Publicatiedatum: April 2021

Aantal pagina's: 380

ISBN: 9789463967679