In volle bloei- Gabriela Gross

24-04-2023

Roman

Deel één van De Goudsbloemvilla- reeks

'Als je leeft en liefhebt, heb je de mooiste roos in handen, maar vergeet niet op de doorns te letten.'

Leonie Glanz leidt het succesvolle cosmeticabedrijf Glanz, dat destijds door haar grootvader werd opgericht. Hun unieke goudsbloemcrème is gekend in de wijde omgeving en is uiteraard ook hun paradepaardje. Om het naderende jubileum van het bedrijf te vieren, besluit Leonie een bedrijfskroniek te laten maken over de sterke vrouwen doorheen de geschiedenis van het bedrijf. Onbedoeld rakelt ze zo een deel van het verleden op dat haar grootmoeder liever in de vergeetput had zien verdwijnen.

Wanneer Leonie's jeugdliefde Michael na dertien jaar verschijnt, worden ook voor Leonie pijnlijke herinneringen terug bovengehaald. De breuk lijkt nooit verwerkt te zijn, maar ook op al haar vragen kreeg ze nooit een antwoord.

Gabriela Gross schreef met In volle bloei het eerste deel van De Goudsbloemvilla- reeks.

In volle bloei wordt afwisselend verteld vanuit het perspectief van Leonie en Michael. Ook zijn er soms sprongen naar het verleden, waarin Hedi, de grootmoeder van Leonie haar verhaal doet. Het verhaal van Leonie's grootmoeder, dat door de achterflaptekst van het boek sterk naar voor wordt geschoven, vond ik eerder in het verhaal op de achtergrond plaatsvinden. Het verhaal over Michael, Leonie's jeugdliefde is voor mij het hoofdverhaal. Ik had wel wat tijd nodig om in het verhaal te komen, en ook eens in het verhaal werd ik niet van mijn sokken geblazen. Het verhaal kabbelde op voorspelbare, maar aangename wijze verder. Ik kan er niet precies de vinger op leggen wat, maar ik miste dat extraatje. De vele metaforen en quotes die Gabriela Gross in het verhaal verweefde konden mij heel erg bekoren.

In volle bloei is een aangenaam verhaal dat perfect is om tussen stevigere verhalen door te lezen.

'Het verleden is het verleden, dat kunnen we beter laten rusten.'

Specificaties

Uitgever: HarperCollins

Prijs: Paperback €21,99 E-book €13,99

Publicatiedatum: 22 februari

Aantal pagina's: 334

ISBN: 9789402711967

Met dank aan Uitgeverij HarperCollins voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.