Echo- Matt Haig

24-04-2023

Science- fiction

Young adult

'Wat maakt een mens menselijk?'

Het jaar 2115

Audrey's ouders stonden altijd sceptisch tegenover de moderne technologie en dan vooral tegenover ECHO's, de robots van die tijd. Maar soms breekt nood wet, en besluiten ze alsnog om een ECHO in het huishouden in te schakelen. Dit besluit zal de ganse toekomst van Audrey op z'n kop zetten.

Wanneer Audrey bij haar oom Alex intrekt, wordt ze geconfronteerd met een huis vol ECHO's, haar oom is immers een gerenommeerd producent van ECHO's en heeft dus tal van prototypes in zijn huis. Maar één ECHO is anders. Daniël, een prototype, boezemt Audrey angst in. Maar toch lijkt er een connectie te ontstaan tussen Daniël en Audrey, een connectie die het leven van beide in gevaar dreigt te brengen.

'Ik ben: maar wat, dat deert of weet niemand'

Eerst en vooral, ik hou niet van science fiction, nooit gedaan en ik zou er nooit van houden, tot ik Echo las.

Ik las eerder nog niets van Matt Haig, ondanks dat De Middernachtbibliotheek wel al een tijdje in mijn boekenkast staat. Wat een zonde, weet ik nu nadat ik Echo gelezen heb.

Matt Haig neemt je mee in een futuristische wereld waarin ECHO's niet meer weg te denken zijn. Een wereld die Matt Haig tot in het detail uitwerkte, zodat alles naadloos in het plaatje past. Neuropads, infolenzen, hersenlijnen, magauto's, holovisie…niets lijkt te ontbreken in de toekomst. Het verhaal wordt verteld door middel van gedachtelogs van Audrey en Daniël. De korte hoofdstukken in combinatie met de meeslepende en vlotte schrijfwijze van Matt Haig zorgden ervoor dat ik het boek niet meer kon wegleggen. Ondanks het een scifi verhaal is, verweefde Matt Haig enorm veel gevoel in het verhaal dat tezamen met de spanning, actie en verrassende plotwendingen uitmondde in een echt toppertje.

'Angst had altijd een reden. Soms zorgde angst ervoor dat je in leven bleef.'

Specificaties

Uitgever: Moon Young Adult

Prijs: Paperback €19,99 E-book €9,99

Publicatiedatum: 13 september 2022

Aantal pagina's: 384

ISBN: 9789048865826

Met dank aan Uitgeverij Moon Young Adult voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.