Later als ik groot ben - Marian Keyes

28-07-2021
Roman

'Ik hou je vast. Het is veilig.'

Het verhaal

Johnny, zijn twee broers Ed en Liam, hun prachtige, getalenteerde vrouwen en hun kinderen brengen veel tijd samen door - op verjaar­dagen, jubileumfeestjes en weekendjes weg. Ze zijn de perfecte familie.

Onder de oppervlakte broeien er echter problemen. Sommige familieleden kunnen elkaar niet uitstaan en andere vinden elkaar juist veel te leuk. Toch lijkt alles onder controle, totdat Eds vrouw Cara een hersenschudding oploopt en ze haar gedachten niet langer voor zichzelf kan houden. Een ongepaste opmerking op Johnny's verjaardagsfeestje zorgt ervoor dat Cara de geheimen van alle familieleden boven tafel brengt. In de daaropvolgende chaos realiseert ieder familielid zich dat het waarschijnlijk eens tijd is om... eindelijk volwassen te worden?


Een boek waar ik heel veel zin in had, maar dat mij toch wel wat teleurgesteld achter laat. Ik hou wel van de talrijke veelzijdige en grappige personages, waarbij Keyes er toch in slaagt om het niet al te verwarrend te maken. Je voelt de eigenheid van elk persoon omdat Keyes die zo beeldend omschrijft. Het verhaal leest verder erg vlotjes, maar ik miste diepgang. Het leek mij een beetje op een aflevering van 'Familie' of 'Thuis', voorspelbaar en zonder verrassende wending.

Wat mij wel erg kon bekoren aan het boek was het familiegevoel. Jessie die steeds het allerbeste wil voor haar kinderen, niemand wil teleurstellen en zichzelf helemaal zou opofferen om anderen hun geluk te gunnen. Ik herken mezelf daar heel erg in. Ons gezin boven alles.

'Weet je zeker dat het niet te nouvy is?'

Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Op een familievakantie in Toscane.

Toen er zoveel kinderen op Jessies ligstoel waren geklauterd dat ze helemaal op het randje balanceerde, stapte ze eraf en schoof twee bedjes tegen elkaar. 'Nu is er plaats voor ons allemaal.'

Dilly, TJ en Bridey kropen tegen haar aan en draaiden hun natte lijfjes tot ze lekker lagen. Het enige wat Jessie nog gelukkiger had kunnen maken was wanneer Saoirse zich bij hen had gevoegd, maar Saoirse was tijdelijk buiten haar bereik. En van Ferdia hoefde ze helemaal niets te verwachten. Ferdia was nu een volwassen man.

'Is er nog plaats voor mij?' vroeg Johnny.

'Tuurlijk!'

Opnieuw gedraai en gekronkel, tot iedereen weer lekker verstrengeld lag.

'Van wie is dit been?' Jessie wreef haar voet eroverheen. 'Het voelt heel harig. Is dit papa's been?'

Dat bezorgde de meisjes opnieuw een lachstuip. 'Dat is Dilly's been!' 'En ze is niet harig!'

Dit is het enige wat ik wil, dacht Jessie. Het enige wat ik ooit heb gewild.

'Sorry, mam!' TJ stootte per ongeluk met haar elleboog tegen Jessies oor. 'Doet het pijn?'

'Nee, hoor.' Ze was gelukkiger dan ze zich ooit had kunnen indenken.


Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback €20,99 E-book €12,99

Publicatiedatum: 16-06-2021

Aantal pagina's: 656

ISBN: 978-90-225-9328-8