Vuur- Shida Bazyar

17-04-2023

Roman

Kasih groeit samen met haar hartvriendinnen Hani en Saya op in een buitenwijk van een grote stad in Duitsland. Eens volwassen, hebben ze nog steeds moeilijkheden om hun plaats te vinden in de maatschappij. Op verschillende momenten, op verschillende plaatsen, worden ze steeds weer geconfronteerd met een bepaalde vorm van racisme. Tranen, woede maar ook onmacht passeren de revue bij de drie jonge vrouwen. Hun vriendschap houdt hun overeind, maar hoe slagen ze erin om hun rechtmatige plaats in de maatschappij te verkrijgen?


Kasih verteld het verhaal van een hechte vriendengroep, de hindernissen die steeds weer op hun pad lijken te komen, het onrecht dat hun telkens weer wordt aangedaan. Kasih ontpopt zich tot een echte verteller en spreekt je ook als lezer persoonlijk aan. Door de rechttoe rechtaan schrijfstijl van Shida Bayzar, wint het verhaal aan geloofwaardigheid, alsof het werkelijk door een vriendin verteld wordt. De gebeurtenis die op de eerste pagina van het boek voorkomt, vormt de rode draad doorheen het ganse verhaal, en wordt beetje bij beetje ontrafelt. Shida Bayzar slaagt erin om de spanning geleidelijk aan op te bouwen zodat je steeds geboeid blijft lezen. Alledaags racisme, wat centraal staat in Vuur komt duidelijk tot uiting, het steeds harder moeten vechten, het steeds meer wegcijferen van je eigenheid, om toch maar aanvaard te worden. Vuur is hard, maar eerlijk. Het verhaal van een hechte vriendengroep die opkomt voor hun eigenheid en vecht voor gelijkheid.

Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Ik zou eerlijk willen blijven, alle misverstanden uit de weg willen ruimen en van het begin af aan duidelijk willen maken wie ik ben en wie ik niet ben. Ik ben niet: het product van de geïntegreerde maatschappij. Ik ben niet: het meisje dat jullie kunnen aankijken, om vol medelijden te verklaren dat jullie je om de migranten hebben bekommerd en dat het allemaal zo dramatisch is, maar ook zo bewonderenswaardig. Ik ben niet: het meisje uit de getto.

Specificaties

Uitgever: Nieuw Amsterdam

Prijs: Paperback €22,99 E-book €10,99

Publicatiedatum: 16 februari 2023

Aantal pagina's: 304

ISBN: 9789046829172

Met dank aan Uitgeverij Nieuw Amsterdam voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.