Vreemdeling in eigen land- Anna Haag

27-03-2023

Oorlogsdagboek

'Hoezeer heb ik ooit in dit 'vaderland' geloofd. En heb ik gehoopt hier thuis te zijn. Een vreemdeling ben ik, vreemdelingen zijn we hier, ons hele gezin, en er is niets waarnaar ik zo verlang als om op een of andere manier dit 'vaderland' weg te spoelen, me ergens onder te dompelen, telkens opnieuw, tot geen enkel spoor aan mij dit 'vaderland' verraadt.'

'Degenen die niemand bij het leger hebben, die kunnen makkelijk patriot zijn!'

De Duitse journaliste Anna Haag durfde het aan om te midden van het geweld van de Tweede Wereldoorlog een dagboek bij te houden. Een dagboek waarin ze al haar gedachten de vrije loop liet, haar afkeer van de nazi's, haar walging voor de Führer en de afgunst voor de Tweede Wereldoorlog. Naast haar eigen hersenspinsels, vulde Anna Haag haar dagboek ook aan met allerlei fragmenten die ze oppikte op straat, op de tram of die vrienden haar vertelden. Een verscheidenheid van verhalen, meningen en gebeurtenissen resulteert in een eerlijk en oprecht verslag over het leven in het Derde Rijk.

Vreemdeling in eigen land, een titel die in combinatie met de intrigerende cover alleen maar roept om gelezen te worden. Anna Haag geeft je door middel van haar dagboeken de kans om een uitgebreid licht te werpen op het leven in het Derde Rijk. De korte fragmenten die je uiteraard in dagboekvorm te lezen krijgt, geven een goed inzicht in de vordering van de oorlog, maar ook vooral in het leed van de Duitse burgers en soldaten. De angst die onder het vlok groeit, voel je duidelijk doorheen de teksten schemeren, maar ook de vastberadenheid die de aanhangers van Hitler hebben schuwt Anna Haag niet. De eerlijkheid waarmee Anna Haag haar dagboeken schreef, zorgt voor een waardevol verslag, bekeken uit een andere hoek van de Tweede Wereldoorlog. Ondanks het verhaal mij enorm aansprak, had ik af en toe wel nood om er even iets anders tussendoor te lezen. Anna Haag wist mij soms nog al eens te overdonderen.

Een eerlijk, indrukwekkend document, dat de ogen opent en de gedachten prikkelt, Vreemdeling in eigen land.

'Het Christendom lijkt momenteel weer het troetelkind van de nazi's te zijn. Het is als een kat-en-muis-spel. Nu laat de kat de muis weer rennen. Waarom? Omdat het momenteel niet 'opportuun' lijkt om naast de aan machtswil winnende buitenlandse vijanden ook nog een binnenlandse vijand te creëren. En de kerk? Ik vrees dat die zich zal gedragen als een geslagen hond, die men vervolgens met lieve woordjes weer naar zich toe lokt. Kwispelend, deemoedig, dankbaar dat men opgehouden is met slaan, zal ze komen en de goddelijke Führer haar onvoorwaardelijke trouw bewijzen. En de zonen van Duitsland zullen blijven moorden en vermoord blijven worden. Ze zullen doodvriezen, verhongeren, doodbloeden of in een koortsdelirium creperen.;

'Ik geloof dat als de god Hitler nu over mijn rode jurk zegt "Wat een prachtige groene jurk", de menigte dan juicht "Heil, heil!". En als hij een uur later bedenkt diezelfde jurk als hemelsblauw te typeren, dan zullen de 'heilkreten' opnieuw niet stoppen.'

'Rechtvaardigen zullen samen met onrechtvaardigen bestraft worden. Alles wat 'Duits' is zal moeten boeten voor wat de Duitsers de wereld hebben aangedaan.'

Specificaties

Uitgever: Alfabet

Prijs: Paperback €29,99 E-book €14,99

Publicatiedatum: 12 januari 2023

Aantal pagina's: 464

ISBN: 9789021341781

Met dank aan Uitgeverij Alfabet voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.