Reserve- Prins Harry

20-03-2023

Memoires

Ik had het gevoel dat ik aan een zoektocht begon, dat ik niet wist of ik ertoe in staat was en tegelijk besefte dat ik niet meer terug kon. Dat het lot het op dat moment overnam. Goed mammie, dacht ik, terwijl ik mijn pas versnelde, daar gaan we. Laten we hopen dat het goed gaat.

Al van kleins af aan worstelt prins Harry met zijn afkomst en alles wat daarbij komt kijken. Zijn hunkering naar een 'normaal' leven, wordt alleen maar aangewakkerd wanneer zijn moeder, de geliefde prinses Diana overlijdt. Wat volgt voor Harry is een levenslange strijd om de dood van zijn moeder te aanvaarden, zijn plaatst te vinden in de strenge protocollen van het koningshuis, te vluchten voor de pers en een gevecht om aanvaarding af te dwingen voor zijn grote liefde. In Reserve verteld Harry openhartig zijn verhaal.

Reserve is een boek waar toch wel wat rond te doen was. De eerlijkheid van prins Harry werd allesbehalve in dank afgenomen door het Britse koningshuis. Toch is het net dat Britse koningshuis dat mij zo intrigeert. Prins Harry gaat werkelijk geen enkel onderwerp uit de weg en verteld recht voor de raap zijn verhaal. De manier waarop Harry je rondleidt in zijn privéleven versterkt alleen maar het gevoel dat dit ook maar een mens is, en niet alleen maar een prins. Je kan er niet omheen, die man is veel onrecht aangedaan. Niet alleen zijn de protocollen van het koningshuis boeien die Harry gevangen houden op een schijntoneel, maar ook de Britse pers zorgt er steeds voor dat die boeien strakker en strakker komen te zitten. Tot Harry besloot om zijn boeien te breken en niet meer om te kijken, om het welzijn van zijn gezin en grote liefde te redden. Ongezien, maar zo oprecht, Reserve.

Ik was woest. En voelde me schuldig. Ik had Meg besmet, en haar moeder, met mijn besmettelijke ziekte, ook wel bekend als mijn leven. Ik had haar beloofd dat ik haar zou beschermen en ik had haar al aan deze gevaren blootgesteld.

Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Balmoral beschikte over vijftig slaapkamers, waarvan Willy en ik er een moesten delen. Volwassenen noemden dit de kinderkamer. Willy had het grootste gedeelte, met een dubbel bed, een grote wasbak, een kast met spiegeldeuren, een prachtig raam dat uitzag op de tuin, de fontein en het bronzen beeld van een reebok. Mijn gedeelte van de kamer was veel kleiner en minder luxueus. Ik vroeg nooit waarom dat zo was. Het kon me niet schelen. Maar ik hoefde het ook niet te vragen. Willy, twee jaar ouder dan ik, was de troonopvolger, en ik was de reserve.


Specificaties

Uitgever: Hollands Diep

Prijs: Hardcover €29,99 E-book €17,99

Publicatiedatum: 10 januari 2023

Aantal pagina's: 527

ISBN: 9789048864010

Met dank aan Uitgeverij Hollands Diep/Overamstel Uitgevers voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.