Heenkomen- Pankaj Mishra

06-03-2023
Roman

'Hoe ver moest ik nog vluchten op zoek naar een leven waarin vernedering niet de dagelijkse realiteit was? Evenmin kon ik Aseems droom van India's nakende apotheose delen. Het minderwaardigheidsgevoel dat bij Virendra en Aseem was uitgegroeid tot machtsfantasieën was in mijn binnenste gerijpt tot een soort schuldgevoel omdat ik te veel van de wereld verlangde.'

De Indische Arun groeit op in armoede. Door zijn geboorte in een lage kaste behoren vernederingen tot de dagelijkse kost en al snel ontwikkeld Arun hierdoor een enorm minderwaardigheidsgevoel. Wanneer hij de kans krijgt om te gaan studeren aan het Indian Institute of Technology in Dehli ontmoet hij Aseem en Virenda. Twee vrienden die net als hem op zoek zijn naar een beter leven en mooiere toekomst. Maar waar Arun zijn heil zoekt in de rust van een klein dorpje in de Himalaya, zoeken Aseem en Virenda het uiterste op, wat leidt tot ware Gatsy toestanden.

Alia, een schrijfster en influencer bezoekt Arun in zijn simpele woning om zijn ganse verhaal op te tekenen.

Het verhaal Heenkomen wordt verteld vanuit het oogpunt van Arun. Hij spreekt meermaals zijn interviewer Alia toe, en verwijst naar eerdere gesprekken die hij met haar voerde. Heenkomen is geen verhaal dat je kan lezen in chaos, het vraagt absolute stilte om de draad niet kwijt te raken. Dat heeft alles te maken met de schrijfstijl van Pankaj Mishra. Waar je enkele paragrafen vind die geschreven zijn op de wijze van een roman (in welk genre het boek ook wordt geplaatst), voelt het merendeel alsof je een non-fictie boek aan het lezen bent. Dat maakt het lezen moeizaam en allesbehalve ontspannend. Veel Indische termen komen aan bod, maar deze worden jammer genoeg nergens verklaard, waardoor het boek aan nog wat meer verwarring wint.

Helaas een tegenvaller voor mij, maar ik ben er zeker van dat er lezers zijn die de boeken van Pankaj Mishra wel weten te appreciëren.

Specificaties

Uitgever: Atlas Contact

Prijs: Paperback €24,99 E-book €14,99

Publicatiedatum: 5 januari 2023

Aantal pagina's: 352

ISBN: 9789025473259

Met dank aan Uitgeverij Atlas Contact voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.