Het weeshuis- Lizzie Page

27-02-2023

Historische roman

Deel één van De weeshuisserie

1948 Suffolk, Engeland

Clara Newton, een zesentwintigjarige oorlogsweduwe wordt aangesteld als nieuwe huismoeder van het weeshuis Shilling Grange. Zonder uitleg of toelichting laat de vorige huismoeder haar achter met acht getraumatiseerde kinderen. Clara doet haar uiterste best om van de erbarmelijke woonplaats van de kinderen een echte thuis te maken. De kinderen lijken echter niet te geloven in haar doorzettingsvermogen en doen er alles aan om het Clara zo moeilijk mogelijk te maken. De kinderen zoeken steun bij hun geliefde buurman Ivor, die hun wantrouwen over Clara deelt. Maar wanneer Clara beetje bij beetje het vertrouwen van de kinderen lijkt te winnen, komen er allerlei obstakels op haar weg waar ze zich meer dan ooit als taaie, liefhebbende huismoeder zal moeten bewijzen.

Het weeshuis is het eerste deel van De weeshuisserie van Lizzie Page en wist mij al snel te betoveren. Lizzie Page's beeldende schrijfwijze waarin ze fictie en non-fictie verweeft, zorgde voor een prachtig, meeslepend verhaal. Het weeshuis leest als een sneltrein, en elk kind, wiens personage gedetailleerd uitgewerkt werd, sluit je meteen in je hart. Waar ik in het begin dacht dat het verhaal best wel voorspelbaar was, bleek het dat helemaal niet te zijn. Een onverwachte wending greep mij zelfs zo bij de keel dat ik er de tissues moest bijhalen.

Gelukkig moest ik na de laatste pagina nog geen afscheid nemen van al die warme personages, want dit najaar verschijnt het tweede deel van De weeshuisserie.

Het weeshuis is een aangrijpend verhaal over hoop, teleurstelling, onrecht, onmacht en heel veel liefde.


Specificaties

Uitgever: Oceaan

Prijs: Paperback €20,99 E-book €12,99

Publicatiedatum: 6 januari 2023

Aantal pagina's: 347

ISBN: 978904683025

Met dank aan Uitgeverij Oceaan voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.