Voorbij het zwart- Hilary Mantel

15-02-2023

Roman

Medium Alison Hart toert al jarenlang rond in de kleine stadjes rondom Londen. Morris, haar spirituele gids en geest reist steeds met haar mee. Al krijgt Alison wel stilaan genoeg van die vuilgebekte dwerg, maar het lijkt onmogelijk om hem verder te sturen naar andere sferen. Wanneer Alison op een beurs Colette ontmoet, lijkt de toekomst glashelder. Colette wordt Alisons assistente en samen gaan de twee vrouwen veel gelukkige jaren tegemoet. Toch lijkt er mettertijd wat te wringen. De strikte en neurotische Colette heeft genoeg van Alison, die nonchalant en dik is, en bovenal van haar eigen gewoontes en gemak houdt. Als Colettes emmertje begint over te lopen, dreigt Alison ten onder te gaan aan lang weggestopte herinneringen.

Wat een pareltje is Voorbij het zwart, de cover en de vormgeving maken mij helemaal gelukkig. Jammer maar helaas vond ik dit niet terug in het verhaal. Ik had al veel lovende commentaren gehoord over Voorbij het zwart en had daarom misschien mijn lat wat te hoog gelegd. Het verhaal kwam wat traag op gang, en dat bleek de rode draad voor het ganse boek te zijn. Langdradig, veel herhalingen, ik voelde het verhaal gewoonweg niet. De paragrafen waarin Alison Hart over haar verleden uitweidt konden mij persoonlijk het meeste bekoren, deze lazen dan ook heel erg vlot weg.

Een prachtig plaatje, maar helaas pindakaas geen topverhaal voor mij.


Specificaties

Uitgever: Meridiaan Uitgevers

Prijs: Luxe paperback €32,50 E-book €18,99

Publicatiedatum: 14 januari 2023

Aantal pagina's: 560

ISBN: 9789493169586

Met dank aan Uitgeverij Meridiaan voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.