Scherven- Bret Easton Ellis

06-02-2023

Roman

De zomer van 1981 was een droom geweest - ik noemde het paradijselijk - en daarom stelde ik me ons een redelijk ongecompliceerd laatste jaar voor dat ik op mijn sloffen door zou komen, alsof het een goed ingestudeerde rol was, en intussen beraamde ik mijn ontsnapping, mogelijk naar een plek aan de oostkust of nog verder weg, een oceaan over. Zo'n onschuldig jaar zou het worden, dacht ik al rijdend over Sunset, simpel en moeiteloos.

Los Angeles, 1981

De zeventienjarige Bret Ellis leeft zijn leven ten volle. Zonder ouders in de buurt, maakt hij zich tegoed aan drank, drugs, feestjes en losbandige seks. Samen met zijn vriendengroep kijkt hij uit naar het laatste jaar op Buckley, het laatste jaar voordat hij de wijde wereld intrekt en verder gaat werken aan zijn boek. Maar onverwacht komt er een nieuwe leerling bij hem in de klas, Robert Mallory. Bret vertrouwt Robert voor geen meter en terwijl een seriemoordenaar Los Angeles in zijn greep houdt, begint de drama-schrijver in Bret allerlei verbanden te leggen tussen de seriemoordenaar en Robert Mallory.

Brets gedachten lijken alle kanten op te gaan en de paranoia neemt zijn leven over. De drang om Robert te ontmaskeren neemt ongekende proporties aan, maar kloppen Brets aannames wel?


Bret Easton Ellis schreef met Scherven een roman die deels gebaseerd is op eigen ervaringen, verweven met fictie. Welke delen fictie en welke non-fictie zijn, daar heb je het raden naar.

Ondanks ik op voorhand wel wist dat het verhaal over een seriemoordenaar ging, had ik onder de categorie roman toch wel wat anders verwacht. Dit verhaal is niet voor doetjes. Bret Easton Ellis verteld het verhaal vanuit een ik- perspectief, waardoor het verhaal nog realistischer overkomt. Doordat er teveel wordt uitgeweid over onbenulligheden kwam ik moeizaam in het verhaal en dacht er door een aantal gruwelijke paragrafen meermaals aan om te stoppen in Scherven. Maar hé, mijn nieuwsgierigheid heeft duidelijk gewonnen. Al krijg je van begin af aan wel een onrustig gevoel, toch koste het vele expliciete seksscènes tussen Bret en andere jongens tot de spanning stilletjes werd opgedreven. Eens daar aangekomen, kon ik alleen maar verstijfd van spanning verder lezen. Beklemmend, gruwelijk, eng en luguber, meermaals draaide mijn maag zich om. Maar ondanks de nodige misselijkheid en angst (ik ben wel echt een doetje) ben ik heel erg blij dat ik heb verder gelezen.

Scherven is in mijn geval zeker en vast nachtmerriewaardig, maar daarnaast ook een geniale 'roman' die de paranoia in je eigen hoofd overuren laat draaien.


Specificaties

Uitgever: Ambo|Anthos Amsterdam

Prijs: Paperback €27,99 E-book €14,99 Luisterboek €17,99

Publicatiedatum: 13 december 2022

Aantal pagina's: 576

ISBN: 9789026362057

Met dank aan Uitgeverij Ambo|Anthos voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.