Lichter dan ik- Dido Michielsen

31-01-2023

Roman

Ik was zestien jaar oud en huwbaar, maar voelde me zo onwetend als een pasgeboren baby.

Java, 1850

Isah groeit op binnen de muren van een vorstenverblijf. Ze moet zich schikken naar strenge regels en zich erbij neerleggen dat ze onderaan de sociale ladder staat. Haar moeder ziet maar één uitweg, Isah uithuwelijken aan een goede man. Maar Isah wil niets van haar moeders plan weten en vlucht weg. Ze zoekt haar heil bij de Hollandse soldaten die in Java gestationeerd zijn en laat haar oog op Gey vallen. Hij ontvangt haar hartelijk en biedt haar een baan aan als huishoudster. Al snel doet Isah veel meer dan alleen maar het huishouden voor Gey en wordt zijn minnares. Op korte tijd baart Isah twee kinderen en hoopt dan ook op een huwelijk om haar wat zekerheden te geven. Maar dat is Gey allerminst van plan. Wanneer Gey plots vertrekt en Isah achterlaat, zal Isah grote offers moeten brengen om haar kinderen te zien opgroeien.

Dido Michielsen inspireerde zich voor haar romandebuut op het leven van haar betovergrootmoeder. Het verhaal wordt verteld vanuit de ik-vorm, waardoor je dichterbij het personage staat. Doorheen het verhaal kom je veel woorden en begrippen tegen van het originele taalgebruik, die versterken alleen maar het gevoel van het leven in die tijd in Java. Ook de vele rituelen en tradities die worden aangehaald springen echt in het oog. Lichter dan ik leest vlotjes weg en geeft je een kijk in de geschiedenis van de oorspronkelijke bewoners van Nederlands Indië.

Een rijk verhaal over afkomst, traditie en geloof, vechten voor eigenwaarde, hartverscheurende wanhoop en de kracht van het moedergevoel.


Dit wilde ik graag nog met jullie delen

In gedachten hoorde ik mijn man weer zeggen waarom het belangrijk was dat we Isahs verhaal opschreven; omdat er zoveel njai's zijn zoals zij. Vrouwen die hun kinderen moeten afstaan en zelf worden weggestuurd. Die in de vergetelheid raken omdat het belangrijk is om 'Europees' te zijn en omdat een donkere moeder een schande is. Niet alleen vaders, ook sommige kinderen maken zich hier schuldig aan. Geloof me, ik ben bij gezinnen thuis geweest waar de moeder slechter werd behandeld dan de baboe. Of waar de heer des huizes het hele gezelschap met zijn nieuwe fotocamera wilde vereeuwigen, maar niet voordat hij eerst zijn njai naar de bediendevertrekken had gezonden.

Er zijn nog altijd veel onbekende en ongehuwde njais in Nederlands-Indië. Vrouwen die later niet terug kunnen worden gevonden omdat ze officieel nooit hebben bestaan en nergens zijn geregistreerd. De naamloze moeders van duizenden Indo-Europeanen en hun nageslacht, dat lichter gekleurd is dan zij.


Specificaties

Uitgever: Hollands Diep

Prijs: Paperback €21,99 Gebonden €22,99 E-book €9,99 Luisterboek €12,99

Publicatiedatum: 3 september 2019

Aantal pagina's: 272

ISBN: 9789048861231