Verguld- Marissa Meyer

23-01-2023
Fantasy

Eerste deel van de Verguld- duologie

De achttienjarige Serilda werd geboren met de zegening van Wyrdith in haar bloed. De Godheid van verhalen, van leugens en van voor-en tegenspoed. Een zegen die Serilda al haar ganse leven verafschuwd. Leugens rollen uit haar mond zonder dat ze het kan tegenhouden. Zo geschiet het ook op de nacht van de sneeuwmaan, wanneer de duisteren hun weg zoeken tussen de stervelingen. Serilda verteld de duistere Erlkönig een leugen, een leugen waar de Erlkönig de waarheid van wil achterhalen.

Bij de hongermaan wordt Serilda ontboden naar het kasteel van de Erlkönig, kasteel Adalheid. De koning beveelt Serilda goud te spinnen van al het stro dat in de kerker ligt. Lukt dat niet, zal haar hoofd in de ochtend aan de muur van de troonzaal prijken. Raakt Serilda bevrijd uit haar gesponnen web van leugens?

Voor het eerst las ik een boek van Marrisa Meyer, wat had ik daar veel eerder moeten aan beginnen!

Allereerst, de limited edition van Verguld is werkelijk prachtig geworden. Dat maakt het lezen uiteraard nog eens zo prettig. Ook van de flinterdunne pagina's ben ik fan.

Verguld is een hervertelling van het sprookje Repelsteeltje. De hoofdlijnen zijn praktisch hetzelfde als het originele sprookje, maar Marissa Meyer maakte er zoveel meer van. Haar beeldende schrijfwijze zuigt je mee in het verhaal en laat je niet meer los. Mijn huishouden heeft wel degelijk te lijden gehad onder dit boek, want het even wegleggen was geen optie.

Ik kan jullie alleen maar bekogelen met superlatieven over Verguld. De spanning greep me aan van in het prille begin, mijn nieuwsgierigheid werd doorheen het verhaal telkens opnieuw gewekt, onverwachte wendingen, verrassende plots en heel er veel OMG! momentjes. Om af te sluiten zorgt Marissa Meyer nog voor een stevige cliffhanger. Ik kan alleen maar zeggen, lezen deze handel, dit is zo goed!

P.S. Zoek zeker eens de betekenis van de Erlkönig op. Top hoe Marissa Meyer ook deze mythe in haar verhaal verwerkt heeft.


Specificaties

Uitgever: BlossomBooks

Prijs: Hardcover €25,99 E-book €12,99

Publicatiedatum: 13 mei 2022

Aantal pagina's: 560

ISBN: 9789463493260