Terra di Sicilia- Mario Giordano

16-01-2023

De terugkeer van de patriarch

Roman

Familiesaga

Deel één van de Terra di Sicilia-reeks

Taormina, Sicilië, 1890

De kleine Barnaba groeit op in grote armoede, wat zijn verlangen naar rijkdom alleen maar aanwakkert. Hij verdiend een centje bij door naakt te poseren voor de baron, en door te werken op de sinaasappelvelden. Dit is maar net genoeg om hem en zijn moeder te voorzien van levensonderhoud. Barnaba is vastbesloten om zichzelf op te werken en aanzien te verwerven van iedereen in Taormina.

Wanneer hij voor zaken naar München gaat en merkt dat de Duitsers gek zijn van zuiderse vruchten, waagt hij zijn kans. Barnaba groeit uit tot een gerespecteerd handelaar en verdiend bakken met geld. Maar zal Barnaba oprecht gelukkig zijn nu zijn dromen uitgekomen zijn?


Mario Giordano baseerde Terra di Sicilia deels op zijn eigen Italiaanse familiegeschiedenis. Dit eerste deel gaat over het turbulente leven van Barnaba Carbonaro, verteld door zijn achterkleinkind. Dit geeft het verhaal een toch wel bijzondere toets.

De cover sprak mij onmiddellijk aan en past ook helemaal bij het verhaal. Binnenin vind je onmiddellijk een stamboom van de familie Carbonaro terug, heel erg handig, want er zijn veel personages met vaak een gelijkaardige naam, wat ik soms erg onduidelijk vond.

Het verhaal komt wat traag op gang, deels doordat het hoge aantal personages nogal verwarrend is. Die verwarring bleef mij jammer genoeg doorheen het ganse verhaal toch wat achtervolgen. Ik vond het moeilijk om het verhaal vast te grijpen en te houden, anderzijds kon ik dan ook weer niet stoppen met lezen. Wel hou ik van de schrijfstijl van Mario Giordano, kleurrijk, levendig en boordevol metaforen.

Ik kan er niet helemaal de vingen op leggen hoe ik dit boek nu vond, toch had ik hem niet willen missen en wint mijn nieuwsgierigheid het om toch het tweede deel van de serie te willen lezen.


Specificaties

Uitgever: Signatuur/Standaard Uitgeverij

Prijs: Paperback €26,99 E-book €14,99

Publicatiedatum: 25 oktober 2022

Aantal pagina's: 488

ISBN: 97890567239

Met dank aan Uitgeverij Signatuur/Standaard Uitgeverij voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.