Friends, lovers en het Grote Verschrikkelijke Ding- Matthew Perry

13-01-2023

Memoires

'Alcholisme, verslaving, noem het hoe je wilt. Ik noem het het Grote, Verschrikkelijke Ding.'

Matthew Perry, iedereen kent hem gegarandeerd als Chandler Bing van de succesvolle sitcom Friends uit de '90. Maar wat gaat er schuil achter die altijd grappige, en schijnbaar vrolijke Chandler? Matthew Perry geeft ons een onverschrokken kijk in zijn herinneringen en zijn leven.

Matthew Perry voelde zich altijd al onzeker, ook als kind. De breuk van zijn ouders zorgde voor een enorme angst om verlaten te worden, en het feit dat hij als vijfjarig kind alleen op een vliegtuig werd gezet om zijn vader te bezoeken, hielp hier allerminst bij. Op zijn veertiende, probeerde hij voor het eerst alcohol, wat een bevrijding. Alles leek zoveel beter in een roes. Wat hij toen nog niet wist is dat die roes, het begin van het einde zou zijn.

Wanneer hij als acteur aan de bak geraakt bij Friends, is zijn verslaving al een deel van zijn leven, al ziet hij dat zelf nog niet zo. Het enorme succes lijkt hem alles te geven waar hij ooit van droomde, beroemdheid, geld, vrouwen...Maar alleen alcohol en drugs geven hem het geluksgevoel waarnaar hij verlangt. Matthew Perry vertelt ons zijn verhaal over verslaving, hoe zijn lichaam bezwijkt en hoe verscheidene opnames in afkickcentra hem probeerden clean te krijgen. Een levenslange strijd met een ziekte, veroorzaakt door trauma en pijn, een strijd waar alles voor moest wijken.

Ik hou van Friends. Ik heb elke aflevering al ontelbare keren gezien, en toch moet ik nog steeds lachen om de eeuwige grapjes van Chandler. Maar achter die façade schuilt een schrijnend verhaal over verslaving.

Doorheen Matthew Perry's verhaal, voel je de gelijkenissen met Chandler Bing duidelijk doorschemeren. Dezelfde humor, en allerlei maniertjes van Matthew die in de sitcom werden gebruikt voor Chandler. De overeenkomsten tussen de acteur en het personage zijn verbazingwekkend. Maar hun levensverhaal heeft allesbehalve gelijkenissen.

Vanaf de eerste pagina's wordt je al geconfronteerd met Matthews worsteling om een plaats op deze wereld. Deze worsteling zal later uitgroeien in een strijd met verslaving. Hoe boeiend en shockerend het eerste deel van het verhaal ook was, naarmate het vorderde werd het wat langdradig. Dat komt niet door de schrijfwijze, maar eerder door de telkens wederkerende omstandigheden van Matthews leven. Steeds weer opnieuw afkicken om na onbepaalde tijd terug te hervallen.

Toch heb ik met veel interesse gelezen, geboeid door de oprechte eerlijkheid, de fantastische humor en de rauwe pijn. Zelfs de foto's die je in het boek terugvindt, zijn voorzien van een grappig bijschrift.

Matthew Perry liet mij verder kijken dan Chandler Bing. Nooit nog zal ik Friends als vanzelfsprekend beschouwen.


Deze paragraaf wilde ik graag met jullie delen

Mijn vader dronk zes wodka- tonics en functioneerde perfect, dus ik geloofde dat het normaal was. Ik geloofde dat ik dat ook kon. Maar in mijn schaduw en in mijn genen lag iets op de loer, een griezelig beest in een duistere uithoek, en het loerde niet op mijn vader maar op mij. Het zou nog tien jaar duren voordat we het herkenden. Alcoholisme, verslaving, noem het hoe je wilt. Ik noem het het Grote, Verschrikkelijke Ding.


Specificaties

Uitgever: Luitingh-Sijthoff

Prijs: Paperback €21,99 E-book €12,99

Publicatiedatum: 21 november 2022

Aantal pagina's: 272

ISBN: 9789021033365

Met dank aan Uitgeverij Luitingh- Sijthoff voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.