Het hoedenatelier - Marie Lamballe

09-01-2023

Historische roman

Deel één van De vrouwen van atelier Rosen

'Een boek dat in de kast staat is een dood ding. Alleen als het gelezen wordt ontvouwt het zijn magie en komt het tot leven in het hart en de ziel van mensen.'

Kassel, 1830

De twintigjarige Elise Rosen runt samen met haar moeder en grootmoeder een hoedenatelier. Hun hoedenwinkeltje is gekend in einde en omstreken voor hun prachtige creaties en mag vaak hoeden ontwerpen voor de hogere klasse. Wanneer Elise op huisbezoek gaat bij de jonge Sybilla von Schönhoff om een hoed te creëren stuiten ze op gezamenlijk interesses, die de voedingsbodem zal zijn voor hun oprechte vriendschap. Echter is Sybilla verloofd met Johann Georg, een man die al meermaals zijn oog heeft laten vallen op Elise. Zal Elise Johanns verliefdheid kunnen afhouden om zo schande over haar familie te vermijden? Of laat ze zich in met de charmante Johann en verloochent ze haar vriendschap met Sybilla? Geheimen liggen voor het grijpen, maar zijn de oplossingen ook zo makkelijk te vinden...

Ik las eerder nog geen boek van Marie Lamballe, maar na Het hoedenatelier ben ik toch wel heel erg benieuwd geworden naar haar andere verhalen.

Het hoedenatelier kwam eerst wat traag op gang, maar op één of andere manier vind ik dat wel vaker bij trilogieën. Eens het verhaal goed op dreef was, genoot ik van Marie Lamballes vlotte, aangename schrijfstijl en werd ik meegesleept in het verhaal van Elise. Maria Lamballe trakteert ons op vele interessante gebeurtenissen, onverwachte wendingen en een verrassend plot, dit alles in de mooie, historische setting van Kassel. Een geschiedenis die op een verfrissende manier wordt aangehaald zonder in te boeten op de verhaallijnen.

Het hoedenatelier maakte mij razend benieuwd naar het tweede deel van De vrouwen van atelier Rosen.


Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback €20,99 E-book €12,99

Publicatiedatum: 25 oktober 2022

Aantal pagina's: 448

ISBN: 9789022595978

Met dank aan Uitgeverij Boekerij voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.