De rivier is een wond vol vissen - Lorena Salazar Masso

21-12-2022

Roman

Literatuur

'Ik geef mijn jongen elke dag een moeder. Ik overhandig haar- gehuld in de kleren die ik draag om naar de markt te gaan.'

Een jonge blanke moeder en haar zwarte zoon van vijf gaan in een kleine boot de Atrato rivier in Colombia op. Een lange, vermoeiende reis die hun naar de biologische moeder van de jongen zal brengen. Een reis die het hart van de blanke moeder breekt.

Tijdens de reis die gedomineerd wordt door de krachtige Atrato rivier, verteld de blanke moeder hun verhaal. Het verhaal van haar en de jongen. Het verhaal dat ieders hart zal breken.

De sterke titel in combinatie met de achterflap tekst intrigeerde mij enorm. Je voelt meteen, dit is geen doorsnee verhaal dat thuishoort in een bepaald hokje.

Lorena Salazar Masso baseerde zich op een ware gebeurtenis om De rivier is een wond vol vissen te schrijven. Hoewel de opzet van het verhaal simpel lijkt, maakt ze hierrond een onwaarschijnlijk prachtig en rijk verhaal.

Het verhaal wordt verteld vanuit de ik-vorm en zorgt er die manier voor dat het heel puur en eerlijk blijft. De rivier vormt de rode draad, hij zorgt voor het leven, de dood, voor voedsel en schaarste, voor ziekte en genezing, voor schoonheid, maar ook voor pijn. Een rivier waar niemand zonder kan.

Lorena Salazar Masso schreef met zoveel precisie gedetailleerde omschrijvingen van de omgeving, dat je je bijna zelf in Colombia waant. Haar poëtische schrijfwijze, doorspekt met metaforen zorgen voor een meeslepend, ontroerend verhaal dat je niet loslaat. De rivier is een wond vol vissen raakte mij diep en ook na de laatste pagina omgeslagen te hebben, liet het verhaal mij niet los.

Als dit Lorena Salazar Masso haar debuutroman is, wat heeft ze dan nog meer voor ons in petto?

De rivier is een wond vol vissen is een magistraal verhaal over armoede, gevaar, angst en allesomvattende liefde van een moeder voor haar kind.

De rivier maakt geen onderscheid: ze zegent en verdrinkt.


Deze paragraaf wilde ik graag met jullie delen

'Hoe gaat dat als iemand zonder moeder opgroeit? Zorgt de wind voor hem? Een lerares, de vrouw van de winkel op de hoek? Wie leert hem te bidden, bang te zijn, te stoppen met dagdromen? Wie zegt tegen hem: jongen, zoiets doe je niet! Wie snijdt zijn vleugels af en wie naait ze er weer aan? Wie zet hem met beide benen op de grond? Geen moeder hebben is soms hetzelfde als er wel een hebben. Een moeder is iets wat pijn doet. Ze is wond en litteken. Voor een kind is een moeder degene die hem vraagt of hij melk of chocolademelk wil, die hem een standje geeft als hij op blote voeten door het huis loopt, die de soep eerst voorproeft, haar tong brandt en wacht tot de soep een beetje is afgekoeld. Een moeder is degene die er voor hem is.'


Specificaties

Uitgever: Signatuur

Prijs: Gebonden €24,99 E-book €12,99

Publicatiedatum: 16 november 2022

Aantal pagina's: 186

ISBN: 9789056727338

Met dank aan Uitgeverij Signatuur voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.