Gevangen in leugens - Femke Roobol

21-11-2022

Historische roman

Eerste Wereldoorlog

Het was alsof ik op het koord balanceerde, mijn armen uitgestrekt, mijn tenen gekruld. Als ik te ver voorover helde, zou ik te pletter vallen.

Zomer 1914

Wanneer de Nederlandse Julia, de Belgische Éloi ziet koorddansen, weet ze onmiddellijk dat koorddansen ook voor haar weggelegd is. Zo gaat ze op haar vijftiende in het circus. Al van in het prille begin hebben Éloi en Julia een zwak voor elkaar, maar weigeren beiden hieraan toe te geven. Wanneer de Eerste Wereldoorlog uitbreekt en het circus moet opbreken, veranderd alles. Julia en Éloi besluiten te helpen en samen gaan ze in het verzet. Maar wanneer Élois thuisland België wordt bezet, zorgt dit ervoor dat Éloi vrijwillig gaat vechten voor zijn vaderland. Julia blijft eenzaam achter. Maar wanneer ze elkaar in een knellende en gevaarlijke situatie weer ontmoeten, lijkt alles veranderd te zijn. Zal het ooit nog zijn zoals weleer?

Gevangen in leugens is het allereerste verhaal van Femke Roobol dat ik las. Een mooi verhaal waar tal van historische feitjes in verwerkt zijn waardoor je een goed beeld krijgt van de wereld waarin het verhaal zich afspeelt. Ondanks dat het toch erg vlot leest, kwam het verhaal kwam wat traag op gang, waardoor ik moeite had om mij erin te verliezen. Ik miste doorheen heel het verhaal wat meer diepgang en kon daardoor ook moeilijker de emoties van de personages tot mij nemen. Doch is het zeker een leerrijk, interessant verhaal over de gruwel van de Eerste Wereldoorlog en de moeilijkheden van een complexe liefde.


Deze paragraaf wilde ik graag met jullie delen

Geen idee wat dat zou inhouden. Leugens? Doen alsof? Was het mogelijk om bevriend te zijn met iemand die met een knip van zijn vingers je doodvonnis kon bewerkstelligen als hij achter je ware identiteit kwam? Ik voelde gal omhoogkomen, bitter en scherp. Het was alsof ik op het koord balanceerde, mijn armen uitgestrekt, mijn tenen gekruld. Als ik te ver voorover helde, zou ik te pletter vallen.


Specificaties

Uitgever: Z&K

Prijs: Paperback €17,50 E-book €9,99 Luisterboek €12,99

Publicatiedatum: 12 oktober 2022

Aantal pagina's: 352

ISBN: 9789020550214

Met dank aan Uitgeverij Z&K voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.