Sporty - Melanie C

14-11-2022

Mijn leven als Spice Girl

Autobiografie

Sporty, Scary, Baby, Posh en Ginger stonden op het punt de wereld te veroveren. En dat deden we. Liedje voor liedje.

De Spice Girls, we kennen ze ongetwijfeld allemaal. Maar wie zijn de vrouwen achter die sluier van beroemdheid? Melanie Chisholm deelt met ons haar verhaal.

Melanie groeit op in arbeidersgezin, ze hebben het niet al te breed, maar dat weerhoudt de kleine Melanie er niet van om te dromen. Naarmate ze opgroeit blijft ze dwangmatig werken om de beste te worden, de beste danseres/zangeres krijgt toch de beste kansen? Door puur toeval ontdekt Melanie een advertentie waarin ze vrouwen zoeken voor een meidengroep. De meidengroep die na jaren hard werken bekend zal worden als de Spice Girls. Maar dan is voor Melanie het kwade al geschied. Haar perfectionisme in combinatie met commentaren zorgen voor de aanleiding van een eetstoornis.

Wanneer de Spice Girls in ongezien tempo de wereld veroveren en druk altijd maar opgedreven wordt, is dit de doodsteek voor de mentale gezondheid van Melanie.

Melanie Chisholm, Melanie C, Sporty...We kennen ze onder elk van deze namen. Maar de manier waarop ze haar hart blootlegt in deze autobiografie, is een Melanie die we nog niet kenden. Melanie gaat geen enkel onderwerp uit de weg en haalt zowel blije herinneringen op, als strubbelingen in de groep of zelfs de momenten waarop ze zelf mentaal crasht. Ze zorgt voor een meeslepend verhaal waar ze het laat lijken alsof ze het verhaal persoonlijk aan je verteld. Heerlijk vond ik het, wanneer ze bij het aanbreken van elk nieuw decennia, de typerende kledingstijlen, muziek, gadgets etc. ophaalde. Pure nostalgie! Ook de woordenlijst van Liverpool, die je achteraan het boek terugvindt is een leuk extraatje.

Ben je net als ik, als kind, tiener of volwassene fan geweest van de Spice Girls, dan kan ik je dit boek zeker aanraden!

Girl Power!


Deze paragraaf wilde ik graag met jullie delen

Wie ik ben is het verhaal over een gebroken meisje uit een gebroken gezin dat zichzelf zo goed en kwaad als dat kon weer aan elkaar heeft gelijmd met een overweldigend verlangen om te slagen. Het is een verhaal over hoe dat meisje, een doodnormaal meisje uit een doodnormale stad, tegen alle verwachtingen in buitengewone dingen wist te presteren. Dit is het verhaal over de vele hoogtepunten die ik daardoor heb mogen meemaken, maar ook over alle dieptepunten. Het is een verhaal over beloningen en spijt, over liefde en verlies, over verwarring en helderheid, terwijl ik mezelf leerde begrijpen en accepteren tijdens de vele onverwachte wendingen van mijn leven.


Specificaties

Uitgever: Spectrum

Prijs: Paperback €24,99

Publicatiedatum: 29 september 2022

Aantal pagina's: 384

ISBN: 9789000386178

Met dank aan Uitgeverij Spectrum voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.