De boekhandelaar van Dachau - Shari J. Ryan

07-11-2022

Oorlogsroman

Wereldoorlog Twee

'Dromen van een beter bestaan is alsof je door een sleutelgat naar een onbekende toekomst tuurt. Je kunt alleen maar je best doen en hopen dat het je lukt je doelen te bereiken.'

1940, Duitsland

De zeventienjarige Matilda voelt het gevaar loeren om de hoek en besluit haar Joodse jeugdliefde Hans, zonder weten van haar ouders, in een geheime bergruimte op haar slaapkamer te verstoppen. Maandenlang zorgt ze stiekem voor Hans en maken ze samen plannen voor de toekomst. Tot op een dag Hans verraden wordt en Duitse soldaten hem meenemen. Matilda zet alles op alles om het geloof in hun liefde overeind te houden.

2018, Boston, Amerika

Grace krijgt een vreemde brief in de bus. Ze heeft een boekhandel geërfd in Dachau. Een boekhandel van haar grootmoeder waar ze het bestaan niet van wist. Ze besluit holderdebolder te vertrekken naar Duitsland en stoot zo op haar familiegeschiedenis die al die tijd verborgen is gebleven.

In tijden als deze is onwetendheid geen misdaad maar een zegen.

De boekhandelaar van Dachau neemt je mee naar een afgrijselijke tijd in onze geschiedenis. Toch zorgt Shari J. Ryan ervoor dat je in De boekhandelaar van Dachau de hoop niet verliest. Ze werkte beide tijdslijnen mooi uit en ook de hoofdpersonages hebben een krachtig uitgewerkt warm karakter gekregen. Matilda en Grace zijn twee personages waar je alleen maar kan van houden.

Al vanaf de eerste pagina werd ik in het verhaal gezogen en was het heel erg moeilijk om pauzes in te lassen. Het verhaal leest als een trein en jammer maar helaas was het einde veel te snel in zicht. Door de beeldende schrijfstijl van Shari J. Ryan kon ik mij het verhaal levendig voorstellen. Dit zorgde ervoor dat het verhaal nog meeslepender werd. Aangrijpend, ontroerend en krachtig. De boekhandelaar van Dachau heeft het allemaal.

In tegenstelling tot sommige andere oorlogsromans is de De boekhandelaar van Dachau geen verhaal van pijn en verdriet, maar eentje van hoop, doorzetting en liefde.

Meer van dit alsjeblieft!


Deze paragraaf wilde ik graag met jullie delen

'Ze willen me alles afpakken, maar daar zullen ze nooit in slagen,' zegt hij. Hij wijst naar zijn slaap. 'Mijn dromen, mijn herinneringen en alle verhalen die ik mijn hoofd heb krijgen ze nooit...En jou pakken ze me ook niet af.'


Specificaties

Uitgever: The House Of Books

Prijs: Paperback €22,99 E-book €9,99 Luisterboek €12,99

Publicatiedatum: 8 september 2022

Aantal pagina's: 320

ISBN: 9789044364736

Met dank aan Uitgeverij The House Of Books voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.