Hortense Daman, meisje in het verzet - Mark Bles

21-10-2022

Non- fictie

Wereldoorlog Twee

Het waargebeurde verhaal van een Leuvense verzetsstrijdster

Er was tijd nodig om de schok te verwerken. Hortense twijfelde er niet aan dat ze haar werk voor François moest voorzetten, maar ze werd voorzichtiger. Aan de Duitsers ontkomen was niet langer een spelletje. Ze werd snel volwassen.

Hortense Daman is dertien wanneer de oorlog uitbreekt. Maar hoe jong ze ook is, Hortense is niet van plan om bij de pakken te blijven zitten. Via haar broer François begint ze kleine klusjes voor het verzet te doen. Met als dekmantel de kruidenierszaak van haar ouders, smokkelt ze documenten en wapens in haar fietsmandje mee. Ook voedsel voor de onderduikers brengt Hortense veelvuldig rond. Wanneer ze zestien is, sluit ze zich aan bij de Partizanen en krijgt ze steeds vaker, gevaarlijkere opdrachten. Telkens weer lijkt ze dankzij haar glimlach en gespeelde onschuld net te ontsnappen aan de Duitsers, tot het op een dag misgaat. Het gezin wordt verraden. Vader, moeder en Hortense worden opgepakt door de Gestapo. Na dagenlange ondervragingen wordt Hortense samen met haar moeder gedeporteerd naar Ravensbrück waar Hortense verschrikkelijke medische proeven moet doorstaan. Haar vader wordt naar Buchenwald gebracht. Hortense en haar ouders overleven de oorlog, maar niets zal ooit nog hetzelfde zijn als voorheen.

Hortense Daman, meisje in het verzet, een Leuvense verzetstrijdster. Een titel die mij van begin af aan al enorm intrigeerde. Leuven is niet zo ver van waar ik woon, waardoor ik mij dankzij de plattegrond uit het boek redelijk kon oriënteren. Het zorgde ervoor dat ik mij nog harder kon verliezen in het verhaal, ook de foto's die je in het boek terugvindt dragen hiertoe bij.

Het verhaal zit vol feiten, maar is op zulke verhalende wijze geschreven dat het heel aangenaam wegleest. Van in het begin werd ik geboeid en liet het verhaal mij niet meer los. De stoutmoedigheid en het doorzettingsvermogen van Hortense Daman zijn onvoorstelbaar. Haar verhaal mogelijk nog ongelooflijker.

Het verhaal van Hortense Daman zorgde voor het nodige kippenvel, ingehouden adem en een brok in de keel. Een verhaal dat me nog heel lang zal bijblijven.

"Echt, soms weet ik niet hoe ik dit heb overleefd."

Specificaties

Uitgever: Manteau/Standaard Uitgeverij

Prijs: Paperback €24,99

Publicatiedatum: 30 augustus 2022

Aantal pagina's: 336

ISBN: 9789022339435

Met dank aan Uitgeverij Manteau/ Standaard Uitgeverij voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.