De vier windstreken- Kristin Hannah

11-07-2021

Roman

'We vechten voor onze Amerikaanse droom, dat die weer mogelijk is.'

Het verhaal

Texas, 1934. Miljoenen mensen zitten zonder werk en langdurige droogte heeft het leven op de Great Plains stevig in zijn greep. Boeren vechten om hun land en hun inkomsten te behouden aangezien de oogsten schraal zijn, het water opdroogt en stofstormen hen dreigen te begraven. Een van de donkerste episodes van de Grote Depressie, de periode van de Dust Bowl, is aangebroken.

In deze onzekere en gevaarlijke tijd moet Elsa Martinelli - net als -zovelen - een pijnlijke keuze maken: vechten voor het land waar ze van houdt of naar het westen trekken, naar Californië, het land van melk en honing, op zoek naar een beter leven voor haar gezin.


Wat keek ik uit naar de nieuwe roman van Kristin Hannah. Zoals al haar andere boeken is deze ook weer prachtig. Kristin heeft een mooie, beeldende schrijfstijl, die heel veel emotie overbrengt. Ook in dit verhaal voelde ik erg mee met Elsa, de hoofdpersoon in het verhaal. De verschrikkelijke situaties om in te leven, de moed, de hoop en zoveel onvoorwaardelijke liefde namen mij mee in het hart van Elsa.

Het boek benam mij zo de adem, dat wanneer ik 's avonds in bed lag en ik hoorde de regen tikken tegen de ramen, ik me haast schuldig voelde dat het hier regende en Elsa in de verstikkende droogte in Texas moest vechten om te overleven.

'Ik ben geen dappere vrouw.'

Ook heel erg leuk vind ik de cover met aansluitend langs de binnenzijde ook de prachtige wiegende gouden graanhalmen van Texas.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Het land waar we van hielden richtte zich tegen ons, maakte ons allemaal kapot, zelfs de koppige oude mannen die altijd over het weer praatten en elkaar feliciteerden met de overvloedige tarweoogst. "Een man moet hier vechten voor de kost," zeiden ze altijd tegen elkaar.

Elsa keek naar de menigte, zag alle vrouwen en kinderen die hier waren naar haar opkijken. Ze zag haar leven in hun ogen, haar verdriet in hun afhangende schouders.

Een man.

Het draaide altijd rond mannen. Ze dachten blijkbaar dat het niets voorstelde om te koken en schoon te maken en kinderen te baren en de tuin te verzorgen. Maar wij vrouwen van de Great Plains werkten ook van zonsopgang tot zonsondergang, ploeterden op de tarwevelden tot we net zo droog en geblakerd waren als het land waar we van hielden.

Soms als ik mijn ogen sluit, zou ik zweren dat ik het stof nog steeds kan proeven...

'Dat zijn mijn mensen, Jack. Ik ga ze helpen.'

Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback €20,99 E-book € 12,99

Publicatiedatum: Juli 2021

Aantal pagina's: 448

ISBN: 978-90-225-9322-6