Op pad met verdriet - Julie De Keersmaecker

13-10-2022
Een moeder rouwt, met woorden en beelden.

Troostgevend en inspirerend.

Zelfhulpboek

Julie deelt met ons haar verhaal. Tien jaar geleden verliest Marie, haar dochtertje van vier de strijd tegen kanker. Julie blijft achter met een grote brok verdriet, een pijn die met geen woorden te beschrijven is. Toch geeft Julie ons een blik in haar rouwproces, hoe zij en haar omgeving nog steeds omgaan met dit verlies, dit gemis. Ze brengt haar inspirerende verhaal aan de hand van prachtige illustraties. Deze creëerde Julie zelf naar eigen gevoel. Ze stelt haar verdriet voor als een enorme steen die ze steeds met zich moet meezeulen. Een steen die je nooit kan verstoppen of laten verdwijnen, maar ook een steen die heel waardevol kan zijn. Een lange weg met veel verdriet, maar ook eentje boordevol liefde.

Julie liet ons meekijken in haar hart, deelde haar grootste verdriet en inspireert hier ook nog eens andere mensen mee. Wat dapper om van zoveel pijn zoiets krachtigs te creëren. Mijn dochter van bijna negen nam ook een kijkje in het boek, en werd onmiddellijk ontroerd door de illustraties en bijhorende tekstjes. Het gevoel van verdriet, de grote steen, was voor haar enorm herkenbaar. Fijn om te zien dat Julie haar boodschap zelfs toegankelijk is voor kinderen.

Ik kocht enkele jaren geleden voor mijn kinderen het boek van De sterrenwachters, zonder te weten dat dit uitgegeven werd door het WeLoveMariefonds. Ook hier hebben mijn kinderen al heel veel steun aan gehad wanneer ze een moeilijk momentje hadden. En wanneer het regent, komt dat steevast doordat De sterrenwachters de tranen van de verdrietige kinderen hebben opgevangen.

Bedankt Julie, om je kracht, maar ook je verdriet met ons te delen, je bent werkelijk een inspiratie voor velen.


Deze paragraaf wilde ik graag met jullie delen

Ken je dat gevoel dat het lijkt of je nergens meer thuis hoort? Het dal is als het ware een heel diepe put. Er staat een laddertje tegen de rand zodat ik toch naar boven kan. En precies dat maakt dat mensen niet kunnen begrijpen waarom ik daar nog steeds zit. Er zijn momenten dat je moet zakken. Dat mensen je de kans moeten geven om diep te durven gaan. Dat ze moeten vertrouwen dat het goed is wat je doet. Het is alsof we bang zijn voor dat zwarte gat daar in de grond. Alles moet tegenwoordig licht zijn. Maar daar op die plek heb ik beseft hoeveel pijn het doet. Hoe eenzaam verdriet voelt. Wat verdriet met mijn lichaam doet. Wat het doet met een mens.


Specificaties

Uitgever: Manteau

Prijs: Hardcover €22,99

Publicatiedatum: 23 augustus 2022

Aantal pagina's: 146

ISBN: 9789022338865

Met dank aan Uitgeverij Manteau/Standaard Uitgeverij voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.