Een eeuwenoud verhaal - Liz Braswell

16-09-2022

Disney

Deel één van de serie 'A twisted tale'

Wat als het Belles moeder was die het Beest vervloekte...

Magie zal altijd wederkeren.

Mijn favoriete Disney- verhaal, maar dan een tikkeltje anders...A twisted tale.

Maurice, een gekke uitvinder uit de stad wordt verliefd op de knappe Roslinde. Roslinde is gekend in de stad, vooral door haar sterke magische krachten waar ze gretig gebruik van maakt. Maar de magie is in gevaar. De koning en de koningin willen alle magie uitdrijven, waardoor Maurice en Roslinde vluchten uit de stad en in een klein huisje op het platteland gaan wonen. Hier kan Roslinde zich uitleven in haar magie en Maurice kan zich wijden aan de gekste uitvindingen. Samen krijgen ze een prachtige dochter Belle. Op een dag verdwijnt Roslinde spoorloos en blijft de kleine Belle achter met haar vader.

Jaren later wordt Belle in het dorpje gezien als een vreemde meid. Ze zit altijd met haar neus in de boeken of is thuis bij haar vader.

Wanneer haar vader op weg naar de stad opgesloten wordt door een beest, besluit Belle hem te redden. Ze offert zichzelf op en neemt de plaats van haar vader in. Maar wanneer ze in het kasteel een prachtige roos vindt en deze aanraakt, ziet ze beelden van het verleden. Verontrustende beelden van haar reeds lang verdwenen moeder...

'Als je niet leert om te houden van een ander - en die ander van jou te laten houden - voordat het laatste bloemblaadje van deze roos is gevallen, dan zullen jij, je kasteel en iedereen binnen deze muren voorgoed vervloekt zijn en wegzinken in vergetelheid.'

Wat hou ik van Belle en het beest! Eerst was ik een beetje bang dat het oude verhaal verloren ging gaan, maar dat is zeker niet het geval. Het originele verhaal is nog steeds heel herkenbaar aanwezig, ik vond het net heel erg leuk dat Een eeuwenoud verhaal héél anders is, zonder afbreuk te doen aan deze klassieker.

Ook de vormgeving van het boek vind ik erg leuk. Naast de fijne cover, is er binnenin een leuk contrast tussen de hoofdstukken uit het verleden, die bedrukt zijn in een verouderde sfeer en de hoofdstukken uit het heden, die wit zijn.

Doordat ik de film al ontelbaar keer heb gezien, link ik deze ook automatisch aan de personages. Ik hoor de stemmen van de gekende Lumière en Pendule heerlijk kwetteren in mijn hoofd.

Wel moet ik zeggen dat Een eeuwenoud verhaal niet zo kindvriendelijk is als de originele film, het verhaal is zeker niet schokkend, maar ik zou hem niet laten lezen door mijn dochter van negen. Daarom wordt het boek waarschijnlijk ook aangeraden vanaf 12 jaar.

Ik hou erg van de klassieke Disney films en Een eeuwenoud verhaal bracht mij even terug naar mijn kindertijd. Vlot geschreven en fijn om te lezen, spannend, onvoorspelbaar maar toch zo vertrouwd. Ik heb genoten van Een eeuwenoud verhaal en heb zoveel zin in meer Twisted tales!


Specificaties

Uitgever: Big Balloon Publishers

Prijs:Hardcover €17,99

Publicatiedatum: 15 juli 2022

Aantal pagina's: 496

ISBN: 9789047862017

Met dank aan Uitgeverij Big Balloon voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.