De schaduw van de wind- Carlos Ruiz Zafón

08-07-2021

Deel één van het vierluik Kerkhof der Vergeten Boeken

Roman


Het verhaal

In het oude centrum van Barcelona ligt het Kerkhof der Vergeten Boeken. Hoofdpersoon Daniel Sempere wordt door zijn vader, weduwnaar en boekhandelaar, meegenomen naar de geheimzinnige, verborgen wereld van verhalen. Vanaf dat moment neem Daniels leven een wending die hij niet had kunnen voorzien. Hij mag een boek uitzoeken en kiest De schaduw van de wind, geschreven door een zekere Julián Carax. Het boek laat hem niet meer los, ook al schudt de wereld tijdens het grauwe Franco-regime om hem heen op zijn grondvesten. Hij wil alles weten over het boek en de schrijver . En merkwaardigerwijs lijken alle mensen die hij ontmoet, ook de vrouwen op wie hij verliefd wordt, deel uit te maken van het grote spel waarvan het boek het middelpunt vormt.


Een verhaal over boeken, maar specifiek over één boek. De laatste roman van Julián Carrax 'De schaduw van de wind'. De magie van dit boek neemt je mee in een prachtig verhaal in het oude Barcelona. Wanneer Daniel dit boek uitgekozen heeft in het Kerkhof der Vergeten Boeken en het verhaal dezelfde avond in bed uitleest is hij verloren. Verloren aan de magie van Julián Carrax. Daniel zet alles op alles om meer te weten te komen over Julián en begint een jarenlange zoektocht naar wat er werkelijk is gebeurd met Julián en waarom dit zo gelopen is. Daniel wordt tijdens zijn zoektocht steeds achtervolgt door een akelige individu die hem het boek wil ontnemen, maar waarom wil deze nare man alle boeken vernietigen?

Naar het einde van het verhaal toe is er verrassend plot, een plot dat hoofdstuk na hoofdstuk steeds weer blijft verrassen.

'Er zijn ergere gevangenissen dan woorden.'

Een prachtig verhaal voor een echte boekenliefhebber. Tijdens het lezen, leefde ik in het verhaal, ik voelde de spanning van de roman van Julián, het smachten naar de eeuwige liefde, het vertrouwen in de oprechte vriendschappen en bovenal de macht van een prachtig boek.

'Behoud je dromen, je weet nooit wanneer je ze nodig hebt.'

Carlos Ruiz Zafón is een nieuwe ontdekking van me, maar wel een fantastische. Hier wil ik meer van!

Jammer genoeg heb ik vernomen dat Carlos Ruiz Zafón reeds overleden is, hierbij gaat een fantastische schrijver verloren.

Carlos veranderde toch al even mijn wereld met dit fantastisch boek!


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Een intiem gesprek tussen Nuria en Daniel.

Ze kwam dichterbij in het halfduister en pakte mijn hand. Ze streelde de handpalm in stilte, alsof ze de lijnen in mijn huid wilde lezen. Mijn hand trilde onder haar aanraking. Ik betrapte mezelf erop dat ik in gedachten de omtrekken van haar lichaam onder die oude versleten kleren natekende. Ik wilde haar aanraken en haar hartenklop voelen branden onder haar huid. Onze blikken kruisten elkaar en ik was ervan overtuigd dat zij wist wat ik dacht. Ik voelde dat ze eenzamer was dan ooit. Ik keek op en vond haar gelaten, verlaten blik.

"Julián stierf alleen, in de overtuiging dat niemand zich hem en zijn boeken zou herinneren en dat zijn leven niets betekend had", zei ze. "Hij had graag geweten dat iemand zijn herinnering levend wilde houden, aan hem dacht. Hij zei altijd dat we bestaan zolang iemand zich ons herinnert."

Ik werd overmand door het bijna pijnlijke verlangen die vrouw te kussen, een verlangen zoals ik nog niet eerder had meegemaakt, zelfs niet als ik het spookbeeld van Clara Barceló opriep. Ze las mijn blik.

"Het wordt laat voor u, Daniel", murmelde ze.

Een deel van mij wilde blijven, zich in de merkwaardige intimiteit van het halfdonker met deze onbekende verliezen en haar horen zeggen hoe mijn gebaren en mijn stiltes haar aan Julián Carax herinnerden.


Specificaties

Uitgever: Signatuur

Prijs: Paperback €12,99 E-book €7,49 Luisterboek 9,49 Tweedehands gekocht voor €3,00

Publicatiedatum: september 2017

Aantal pagina's: 560

ISBN: 90-5672-078-3