Hallo, met Sam - Dustin Thao

27-08-2022

Young adult

Roman

De zeventienjarige Julie en haar vriendje Sam zijn dolverliefd. Na een relatie van drie jaar zien ze de toekomst samen rooskleurig in en hebben ze ambitieuze plannen. Tot het noodlot toeslaat en Sam plotseling sterft. Julies wereld glijdt onder haar voeten weg en ze weigert te geloven dat Sam werkelijk dood is. In een vlaag van verdriet belt Julie Sam om nog één keer zijn stem te horen via zijn voicemail, maar dan gebeurt er iets onwerkelijks. Sam neemt op.

Het is het begin van herinneringen ophalen en vastklampen aan een liefde die ooit geweest is. Maar hoe vaker Sam en Julie bellen, hoe verder Julie van de werkelijkheid afdrijft en hoe moeilijker het wordt om voor altijd afscheid te nemen van Sam.

Dustin Thao schreef met Hallo, met Sam een hartverwarmende young adult. Het verhaal leest erg vlot en is op een aangename manier geschreven. Doch lopen de herinneringen van Julie in het verhaal soms erg door elkaar wat ik af en toe wel wat verwarrend vond. Je kan Hallo, met Sam onmogelijk een vrolijk verhaal noemen, toch is het niet doorspekt met verdriet, maar valt het eerder in de categorie hartverwarmend. Het verhaal deed mij heel erg denken aan mijn favoriete film (aller tijden!) P.S. I love you, waar Gerry Holly door middel van brieven helpt om afscheid te nemen.

Hallo, met Sam is een ontroerend verhaal over een verloren liefde en de ondraaglijke pijn om voor altijd afscheid te moeten nemen.


Deze paragraaf wilde ik graag met jullie delen

Ik kijk naar Sam en neem zijn gezicht in me op, zijn prachtige glimlach, zijn zwarte haar waarvan er een lok over zijn voorhoofd hangt, zijn lichtbruine huid, en wens dat ik de tijd stil kan zetten om voor eeuwig in dit moment te kunnen blijven. Maar dat kan ik niet. Zelfs in een droom lijk ik de tijd niet stil te kunnen zetten. De wolken boven ons worden donkerder en ik voel een rare trilling onder het aardoppervlak. Sam moet het ook hebben gemerkt, want hij gaat staan.

Ik pak zijn hand vast. 'Blijf nog even!'

Sam kijkt me aan. 'Julie...Als ik bij je kon blijven, dan zou ik nóóit gaan.'

'Maar je bent wel gegaan.'

'Weet ik...dat spijt me.'

'Je hebt nooit afscheid van me genomen...'

'Maar alleen omdat ik niet wist dat het tijd was...'

Plotseling begint de wind achter ons te blazen, alsof die is gekomen om Sam bij me weg te nemen. Achter de bomen gaat de zon onder - op het water verschijnen schaduwen. Zo hoort het helemaal niet te eindigen. Dit was nog maar het begin. Ons verhaal is nog maar nauwelijks van start gegaan.


Specificaties

Uitgever: Volt

Prijs: Paperback €17,50 E-book €9,99 Luisterboek €10,99

Publicatiedatum: 14 juli 2022

Aantal pagina's: 319

ISBN: 9789021467979

Met dank aan Uitgeverij Volt voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.