Ooit waren er wolven - Charlotte McConaghy

21-08-2022

Literaire fictie

Ik ben geen vrouw meer, geen mens, geen dier, wat ik ook was. Ik ben woede gekleed in vlees.

Inti Flynn komt door haar tragische verleden terecht in de Schotse Hooglanden. Gevlucht van haar verleden, klaar om een nieuwe start te maken. Inti geeft zich volledig om haar doel waar te maken, veertien wolven introduceren in de Schotse Hooglanden. Als wetenschapper, maar ook als mens, lijkt ze de dieren goed aan te voelen en weet ze gewoon dat deze wilde dieren de oplossing zijn voor het verwoeste Schotse landschap.

Maar de bevolking van de kortbij gelegen dorpjes denkt er anders over. Ze laten geen kans onbenut om de wolven te beschuldigen van overleden kuddedieren of andere twijfelachtige gebeurtenissen. Maar wanneer er een boer verdwijnt, begint zelfs Inti aan haar liefdevolle wolven te twijfelen...

Ooit waren er wolven neemt je mee naar de Schotse Hooglanden, toevallig mijn favoriete plek ter aarde. Alleen al doordat het verhaal zich in de Schotse Hooglanden afspeelt, was ik al verkocht, doe daar nog eens wolven bij, en ik ben verliefd.

Naast mijn liefde voor de natuur van Schotland, die tevens prachtig en vol passie wordt omschreven in het boek, is het ook echt een fantastisch verhaal. Charlotte McConaghy laat je op een bijzondere manier kijken naar de natuur en naar die fantastische wolven. Over die wolven leerde ik overigens zoveel bij in dit boek. Het verhaal intrigeerde mij van begin af aan en hield dit vol tot het bittere einde. Moeilijk weg te leggen door het mysterie dat maar niet lijkt te ontplooien waardoor ik het onverwachte plot dan ook nog eens helemaal niet zag aankomen.

Ooit waren er wolven is een prachtig, passioneel verhaal over onvoorwaardelijke liefde en respect voor de natuur, maar ook over wegvluchten in een wereld waarvan je wilde dat die de jouwe was.


Deze paragraaf wilde ik graag met jullie delen

'Welterusten', zegt Duncan, en ik ben opgelucht dat het daarbij blijft. Maar dan zegt hij: 'Ik begrijp waarom je het niet doet. Maar vertrouwen moet worden geboden voordat het kan worden waargemaakt.'

Ik kan de toppen van de bomen langzaam zien wiegen in de wind. Ik wacht op het gehuil van een wolf, maar ze verheft haar stem niet, niet vanavond. Druk bezig met eten.

'Vertrouwen bestaat niet in de wildernis,' zeg ik zacht. 'Alleen mensen hebben dat woord nodig.'


Specificaties

Uitgever: Prometheus

Prijs: Paperback €22,50 E-book €13,99

Publicatiedatum: juni 2022

Aantal pagina's: 336

ISBN: 9789044650365