Open hart - Elvira Lindo

21-08-2022

Roman

Een terugblik van een vrouw op het tumultueuze leven van haar ouders

'Ons leven lang hebben we zitten wachten tot mijn vader zou ophouden andermans tijd te verspillen met zijn eindeloze redevoeringen, om het nu sneu te vinden dat hij tot stilte wordt gedwongen.'

Manola Lindo, zoon van een kapitein van de Guardia Civil en van een kille, bazige moeder. In 1939 op negenjarige leeftijd, wordt Manola weggestuurd door zijn moeder. Hij komt terecht bij een tante in Madrid, die hij de rest van zijn leven de bijnaam 'het beest' toebedeeld. Na enkele maanden van horror bij 'het beest' besluit hij te vluchten. Na zijn ontsnapping wordt hij opgenomen door een ander gezin van de familie, waar hij eindelijk het gevoel van warmte ervaart. Maar de angst voor eenzaamheid achtervolgt hem voor de rest van zijn verdere leven. Wat zorgt voor een moeizame relatie met zijn vrouw en kinderen. Onbegrijpelijk voor dochter Elvira, die door haar vaders buien allesbehalve een mooie jeugd had. Doch neemt ze het besluit om dit verhaal te schrijven om zo in het reine te komen met de stille woede die al jarenlang tussen haar en haar vader hangt.

Elvira Lindo, kijkt in dit verhaal terug op haar jeugd en op het leven van haar vader, Manola Lindo. Ze zoekt uit hoe haar vaders grillen haar als persoon gevormd hebben. Ze verdiept zich in het verleden van haar vader en gaat op zoek naar de oorzaak van zijn levenswijze en ingesteldheid. Doorheen het verhaal kan je alleen maar voelen. Elvira Lindo beschrijft haarfijn de angstige gevoelens van haar vader en wat dat bij haar teweeg brengt. Ze brengt dit over met haar verhaal, maar ook door middel van pentekeningen en poëzie.

Open hart is een familieverhaal dat tijd nodig heeft om te kunnen voelen en te kunnen begrijpen. Een verhaal over begrip, liefde en bovenal over vergeving.


Deze paragraaf wilde ik graag met jullie delen

Maar het is voor mij onmogelijk om niet van mijn vader te houden. Zij heeft me geleerd om bovenal van hem te houden. En ik hou van hem, ook al komt hij laat thuis, ook al zorgt hij niet goed voor haar, ook al laat hij al het werk dat hij zou moeten doen over aan ons. En ik luister naar hem. Of ik doe alsof ik luister. Ik vertolk de vreemde rol van het kind dat de moeder vervangt. Ik vind het maar niks, en af en toe haat ik ze daarom allebei.


Specificaties

Uitgever: Signatuur

Prijs: Paperback €24,99 E-book €12,99 Luisterboek €15,99

Publicatiedatum: 8 juni 2022

Aantal pagina's: 320

ISBN: 9789056727055

Met dank aan Uitgeverij Signatuur voor het recensie- exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.