Lavery & Zoon - Jo Browning Wroe

09-08-2022

Roman

21 oktober 1966, Wales

Als de 19-jarige William Lavery zijn afstuderen als balsemer aan het vieren is tijdens een galadiner, komt er een telegram binnen met afschuwelijk nieuws. Een aardverschuiving in een kolenmijn heeft een school bedolven in Aberfan. Er wordt dringend hulp gevraagd om de lijkjes te bergen. William twijfelt geen moment en meld zich aan. De pijn en het verdriet die hij die nacht allemaal beleeft, kruipt onder zijn huid en zal tezamen met zijn weggedrukte herinneringen een grotere uitdaging worden dan hij ooit had kunnen verwachten.

De cover van Lavery & zoon intrigeerde mij van in het begin, dat het dan ook nog eens een debuutroman is, maakte mij nog nieuwsgieriger.

Het eerste deel van het verhaal gaat over de tragedie in Aberfan, die hoe kan het ook anders, enorm aangrijpt. Jo Browning Wroe weet hier een gevoelige snaar te raken. Na dit eerste deel gaat het verhaal terug in de tijd naar de tienjarige William Lavery en gaat het gedeelte Aberfan helaas verloren. Net het deel dat ik zo goed vond. Jammer genoeg komt dit alleen maar terug op de achtergrond en wordt er vooral aandacht gegeven aan de weggedrukte herinneringen van William. Misschien had ik te hoge verwachtingen of had ik de verkeerde verwachtingen...Ondanks het voor mij gemiste Aberfangedeelte, heb ik toch nog genoten van het verhaal over William. Over hoe William omgaat met zijn traumatische ervaringen en als jongen en volwassen man de juiste keuzes probeert te maken.


Specificaties

Uitgever: Nieuw Amsterdam

Prijs: Paperback €22,99 E-book €12,99

Publicatiedatum: 24 mei 2022

Aantal pagina's: 368

ISBN: 9789046828564

Met dank aan Uitgeverij Nieuw Amsterdam voor het recensie- exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.