Oblomov - Ivan Gontsjarov

13-07-2022

Russische klassieker

Ilja Iljitsj Oblomov, een Rus die het liefst zijn tijd doorbrengt in bed. Elke dag ziet er voor hem hetzelfde uit. Zijn leven bestaat uit de structuur die Ilja verheerlijkt en de kleine onverwachte dingen des levens die zijn hele bestaan overhoop lijken te gooien. Ilja is van mening dat je niets zelf hoeft te doen, zelfs zijn eigen sokken doet hij niet zelf aan, daar is Zachar immers voor. Zijn bediende Zachar, die al ten dienste staat van Ilja sinds hij nog een kleine baby was, heeft vaak genoeg van de verschrikkelijke buien van Ilja.

Ivan Gontsjarov schreef het verhaal van Oblomov neer in 1859, een rasechte klassieker dus. Voor mij was het boek een hele kluif om doorheen te raken. Er staat veel klein gedrukte tekst op de pagina's, wat er vermoedelijk wel tot bijdroeg. Het verhaal lijkt niet onmiddellijk ergens naar te leiden en werd met momenten zelfs aan de langdradig kant. Wel hou ik van de weelderige omschrijvingen die Ivan Gontsjarov gebruikt, ze zorgen ervoor dat het verhaal het nodige sentiment meekrijgt. Oblomov is doorspekt met dialogen, waar ik persoonlijk minder fan van ben, maar het boek kon uiteraard ook niet zonder. Waar ik uitkeek om Oblomov te lezen, ben ik enigszins teleurgesteld dat het niet het boek is waar ik op gehoopt had. Het verhaal kon mij jammer genoeg niet voldoende boeien. Heb ik er spijt van  dat ik Oblomov gelezen heb? Helemaal niet! Ik kan alleen maar blij zijn dat ik de kans kreeg om Oblomov te leren kennen.


Specificaties

Uitgever: Rainbow

Prijs: Paperback €15,00

Publicatiedatum: april 2022

Aantal pagina's: 559

ISBN: 9789041714480

Met dank aan Uitgeverij Rainbow voor het recensie- exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.