Zeg dat het je spijt, papa- Caryn Walker 

28-06-2021

Een waargebeurd verhaal.

Twee doodsbange kleine meisjes.

Een gewelddadige vader.

Een meisje kan het navertellen...

Het verhaal

Dit is het waargebeurde verhaal van een vader die zijn eigen dochtertje gruwelijk misbruikte, en hoe zij voor zichzelf en voor haar overleden zusje vocht voor gerechtigheid. Dertig jaar nadat de verschrikkingen begonnen, staat Caryn Walker eindelijk in de rechtszaal tegenover haar vader. Hij wordt beschuldigd van vierentwintig aanklachten.

Caryn vertelt over het vreselijke misbruik waarvan zij als kind slachtoffer was en over het ellendige leven van haar zusje. Niemand heeft haar ooit excuses aangeboden voor alle pijn die ze had, en wat de zusjes is misdaan.

In dit boek dat Caryn Walker opdraagt aan haar overleden zus Jenny, geeft ze weer wat beide meisjes hebben doorstaan. Door zich uit te spreken slaagt ze erin de geesten uit haar verleden te laten rusten. Uiteindelijk beseft Caryn dat zij degene is die sterk is: zij is de overlever.


Wat een verhaal...

Caryn vertelt over haar kindertijd, over het vreselijke misbruik van haar moeder dat al begon als ze nog een baby was. Caryn's moeder hield ervan haar kinderen te vernederen, ze op te stoken tegen iedereen, te kleineren, uit te hongeren en lichamelijke klappen uit te delen. Wanneer Caryn op achtjarige leeftijd zich volledig waardeloos en nietig voelt, slaagt haar vader toe. Vanaf dan bezoekt hij haar elke avond op haar slaapkamer om haar seksueel te misbruiken.

Ik wil hun toeschreeuwen;  'Neem Jenny weer mee, red haar!'

Jenny en Caryn
Jenny en Caryn

Caryn's oudere halfzus Jennifer werd in tussentijd al enkele keren uit huis geplaatst door maatschappelijk werksters, maar beland na een afzienbare tijd altijd weer terug thuis, waar de vernederingen ook gewoon verder gaan.

Dertig jaar nadat het misbruik begon staat Caryn oog in oog met haar vader in de rechtszaal om te vechten voor gerechtigheid voor haar, haar zus en voor alle andere kinderen die ooit te maken kregen met misbruik.

Een ongelooflijk pakkend verhaal dat je naar de keel grijpt. Even dacht ik eraan om het boek weg te leggen omdat het zo heftig is, het is onmenselijk wat die kinderen allemaal meegemaakt hebben.

Caryn is een enorm moedige vrouw. Ze wil haar verhaal opdragen aan haar zus Jenny en met de ganse wereld delen om andere slachtoffers op deze manier een hart onder de riem te steken.

Haar naam was Jenny xx

Deze paragraaf wilde ik graag met jullie delen

Flarden herinneringen komen bij me terug van al die jaren geleden toen ik nog te jong was om het te begrijpen, maar zelfs toen wist ik dat het verkeerd was. Beelden komen bij me te boven als ik probeer te bedenken hoe Jenny's leven er uitzag, zoals Jenny op een keukenstoel met de handen van mama rond haar nek, die haar probeert te wurgen. Soms zijn de beelden meer gedetailleerd en kan ik mij zelfs de woorden herinneren die in die vreselijke tijd zijn gezegd, alsof ze zijn opgenomen en in mijn geheugen gegrift. Een keer hoorde ik geschreeuw komen uit de badkamer.

Papa riep iets over 'te ver gaan'.

'Ze heeft die kutradio expres in bad gedaan om hem kapot te maken,' schreeuwde mama terug.

'Maar je moet niet te ver gaan, Lesley' herhaalde papa.

'Rot op met je te ver gaan! Ik zal dat loeder verzuipen!' gilde ze.

Zo leefde Jenny dus wanneer ze bij ons was. In latere jaren vertelde ze me dat een van de eerste herinneringen die ze heeft, was van toen mama haar dwong om haar eigen poep te eten. Wie weet hoe die eerste drie jaren waren, nog voordat een buurvrouw mama erbij had gelapt voor het slaan van haar kind? Wie weet wat de kleine meid doormaakte? Er zijn foto's van haar rond die leeftijd, waarin ze op een stoel staat en ze onder de blauwe plekken zit, maar ze lacht nog steeds. Ik vermoed dat dit het enige leven was dat ze kende, net zoals het voor mij het enige was.


Caryn Walker; 'I made it, you didn't break me.'
Caryn Walker; 'I made it, you didn't break me.'


Specificaties

Uitgever: Just Publishers

Prijs: Paperback €17,50 E-book €9,95 Tweedehands aangekocht voor €1,25

Publicatiedatum: September 2019

Aantal pagina's: 256

ISBN: 97890 8975 843 9

Ghostwriter: Linda Watson-Brown