De nacht die mijn leven voorgoed veranderde - Lody van de Kamp

17-05-2022
Wereldoorlog Twee

Novelle

Normaliter begin ik mijn recensies met een korte omschrijving van het verhaal, maar deze keer doe ik het omgekeerd om niet teveel spoilers weg te geven.

De nacht die mijn leven voorgoed veranderde heeft mij werkelijk aangegrepen. De oprechte en eerlijke schrijfstijl van Lody van de kamp neemt je mee in de pijnlijke herinneringen van Kasriël en geeft je het gevoel van onrecht mee. Dat het boek dan ook nog eens gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, maakt het enorm imponerend.

SPOILERALLERT!

Nu dat het einde van zijn leven nadert besluit Kasriël dat het tijd wordt om zijn verhaal met iemand te delen, een verhaal dat hij al zijn ganse leven meedraagt. Voor het eerst deelt hij zijn verleden, zijn kleindochter Mirjam is het luisterende oor.

Kasriëls verhaal begint in Grybow in Polen, waar hij als klein kind van een onbezorgde kindertijd geniet. Tot dat Hitler Polen binnenvalt en alle Joden in een getto gedwongen worden. Daar tracht hij samen met zijn ouders, broers en zussen te overleven, maar de honger is niet zo makkelijk te ontzien. Wanneer het moment daar is, dat het getto wordt leeggeruimd, komt hij samen met zijn vader en kleine broertje terecht in Auschwitz. Al snel wordt Kasriël aangewezen om elke nacht een gruwelijke opdracht uit te voeren en wanneer er op een nacht iets vreselijk gebeurd weet hij, mijn leven is voorgoed veranderd.

Wonder boven wonder overleefd hij samen met zijn broertje Auschwitz. Hij krijgt de kans om te gaan studeren in Amerika en bouwt gaandeweg een heel leven op in het land van dromen. Maar wanneer zijn verleden hem na al die jaren nog steeds blijft achtervolgen, besluit hij alles achter te laten en te vluchten naar Europa.


Deze paragraaf wilde ik graag met jullie delen

Toen we waren bevrijd en de poort uit waren gelopen, dacht ik keer op keer aan die streep vol licht, in de hoop dat die zich zou uitbreiden en mijn hele leven zou verlichten. Ik verwachtte met de bevrijding de laatste donkere bladzijde van het oorlogsboek eindelijk te kunnen omslaan. Maar het licht zou altijd een sombere verduistering met zich mee blijven dragen. De bevrijding bleek voor mij niets meer dan dat ronde raampje onder de nok van onze barak, waardoor het zoeklicht naar binnen schijnt. Een smalle streep licht, terwijl de rest van mijn wereld in duisternis blijft gehuld.

Specificaties

Uitgever: KokBoekencentrum

Prijs: Paperback €5,99 E-book €3,99

Publicatiedatum: februari 2022

Aantal pagina's: 96

ISBN: 9789029732277