Het eiland - Libby Page

03-05-2022

Roman

Lorna, is een 40-jarige vrouw die samen met haar dochter van 14, Ella in Londen woont. Als alleenstaande moeder is Lorna best wel eenzaam, maar ze trekt zich op aan het gevoel dat haar dochter haar beste vriendin is. Tot dat Ella na een zoektocht op sociale media haar nichtje Molly vindt en te horen krijgt dat haar grootouders, de ouders van Lorna overleden zijn. Na tweeëntwintig jaar geleden gevlucht te zijn van haar thuis, weet Ella haar moeder toch te overhalen om naar de begrafenis van haar ouders te gaan. Maar dan kan Lorna niet anders dan alles waar ze zo voor weggelopen is terug onder ogen te zien.

Alice woont op het eiland Kip in Schotland samen met haar man Jack en dochter Molly. Wanneer Jacks ouders overlijden, zorgt Molly ervoor dat haar tante Lorna en nichtje Ella overkomen naar het eiland. Ze hebben elkaar immers nog nooit ontmoet, maar hoe kijkt Jack ernaar om zijn weggevluchte zus na tweeëntwintig jaar zonder contact terug te zien?

Voor het eerst las ik een boek van Libby Page, en het zal zeker niet voor het laatst zijn. Vanaf het begin van het verhaal wist Libby Page mij al mee te nemen naar het onvoorstelbare Schotland. De heerlijke rust, de ruige natuur,...Libby Page weet het zo mooi te omschrijven zodat ik mij onmiddellijk thuis voelde in het verhaal. Het eiland sleepte mij helemaal mee en weerhield mij ervan om mijn huishouden te doen. Ik kon niet anders dan ontdekken hoe het verder liep met Jack en Lorna. Wat heb ik genoten van dit aangrijpende en best emotionele verhaal over oprechte mensen en echte eerlijke gevoelens. Een verhaal dat mij zeker nog een tijdje zal bijblijven.


Deze paragraaf wilde ik graag met jullie delen

De keuze die ik al die jaren geleden heb gemaakt,werd ingegeven door een behoefte aan zelfbescherming. Op dat moment was alles achter me laten voor mijn gevoel de enige mogelijkheid. De enige manier om een eigen leven op te bouwen. De enige manier om te kunnen overleven. Maar nu, staand naast de vuurtoren, in de wetenschap dat ik zo terug moet naar de boerderij en bang om mijn broer weer te zien en er tegelijkertijd naar verlangend, word ik verscheurd door de keuze die ik toen heb gemaakt. Met mijn gezicht naar de zee sper ik mijn mond wijd open en brul het uit. Mijn longen gooien er alles in een woeste kreet uit. Het is een jammerklacht die ik waarschijnlijk al jaren heb onderdrukt. In Londen is geen ruimte voor dit soort emoties. In onze kleine flat kunnen Ella en ik de geringste bewegingen van elkaar horen. En ons huis wordt aan alle kanten omgeven door andere, onbekende levens. Ik jank tot mijn keel pijn doet. Maar de wind is sterker en grist mijn stem met zich mee. Beneden slaan de golven gestaag tegen de rotsen.


Specificaties

Uitgever: Ambo|Anthos

Prijs: Paperback €21,99 E-book €13,99 Luisterboek €14,99

Publicatiedatum: 11 oktober 2021

Aantal pagina's: 416

ISBN: 9789026355974

Met dank aan Uitgeverij Ambo | Anthosvoor het bezorgen van een recensie- exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.