En elke ochtend wordt de weg naar huis steeds langer - Fredrik Backman

16-04-2022

Een liefdevol portret van dementie

"Wie haast heeft met leven, is snel met missen."

Ik werd al een tijdje getriggerd door een collega bookstagrammer om een boek van Fredrik Backman te lezen, hoog tijd om daarmee te beginnen.

In Elke ochtend wordt de weg naar huis steeds langer schetst Fredrik Backman een beeld van de strijd die een oude man dagelijks voert tegen dementie. Samen met zijn zoon Ted en kleinzoon Noah probeert hij zijn geliefde herinneringen vast te houden, maar ondanks alle pogingen glippen de herinneringen en ideeën van opa steeds verder tussen hun vingers door.

Wat werd ik even stil van dit verhaal. Het boekje mag dan misschien dun zijn, maar kwestie van inhoud kan het zeker tellen. Fredrik Backman wist mij al vanaf pagina één te ontroeren, zijn poëtische schrijfstijl weet je te raken tot in het puntje van je tenen en laat je het verhaal intens beleven. Het verhaal mag dan wel heel erg triest zijn, toch wist Backman mij ook een glimlach op mijn lippen te toveren.

Als dan ik dan toch één enkel minpuntje mag geven, het verhaal mocht voor mij een heel stuk langer zijn. Ik kijk al uit naar mijn volgende boek van Fredrik Backman.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

'Vertel eens over school, Noahnoah,' verzoekt de oude man. Hij wil altijd alles weten over school, maar niet zoals andere volwassenen, die willen weten of Noah goed zijn best doet. Opa wil weten of de school goed zijn best doet. Dat is bijna nooit zo.

'We moesten van de juf een verhaal schrijven over wat we willen worden als we groot zijn,' vertelt Noah.

'Wat heb je geschreven?'

'Ik schreef dat ik me eerst wil concentreren op klein zijn.'

'Dat is een heel goed antwoord.'

'Ja hè? Ik wil liever oud worden dan volwassen. Volwassenen zijn altijd boos, alleen kinderen en oude mensen lachen.'

'Heb je dat opgeschreven?'

'Ja.'

'Wat zei de juf?'

'Ze zei dat ik de opdracht niet had begrepen.'

'En wat zei jij?'

'Ik zei dat zij het antwoord niet had begrepen.'

'Ik hou van je,' brengt opa met gesloten ogen uit.


Specificaties

Uitgever: Volt

Prijs: Hardcover €6,99 E-book €4,49

Publicatiedatum: 3 augustus 2017

Aantal pagina's: 64

ISBN: 9789021406909