Ik was negen toen ik moest trouwen - Nojoud Ali & Delphine Minoui

20-03-2022

Waargebeurd verhaal

Jemen 2008

Als Nojoud 9 jaar oud is heeft haar vader op een dag een boodschap voor haar.

'Ik heb een man voor je gevonden, je zal al snel gaan trouwen.'

Twee weken daarna, wordt het huwelijk voltrokken. Nojoud wordt door haar ouders gedwongen te trouwen met een man die drie keer zo oud is als haar. Na het huwelijk neemt hij haar onmiddellijk mee naar zijn woonplaats, die bijna een dag rijden van Nojouds ouderlijk huis ligt.

Nojouds echtgenoot komt 's nachts naar haar kamer om haar seksueel te misbruiken. Wanneer ze zich durft te verzetten wordt ze hardhandig aangepakt. Na twee maanden huwelijk besluit Nojoud haar kans te wagen, ze vlucht en zoekt haar heil in de rechtbank. Ze blijft wachten tot dat er een rechter bereidt is om naar haar te luisteren.

'Ik wil scheiden.'

De rechters zijn verbouwereerd door zo'n klein meisje dat de scheiding aanvraagt. Maar door hulp uit alle hoeken van de wereld, krijgt Nojoud de scheiding erdoor.

Nojoud is een voorbeeld en steun voor velen. Een klein meisje met zoveel moed, doorzetting en levenslust. Ze doorbreekt het taboe van de verschrikkelijke tradities die kleine meisjes in Jemen moeten doorstaan.

Pfoeh! Wat een heftig verhaal. Mijn oudste dochter is acht, en automatisch stel je haar dan voor in de plaats van Nojoud. Onbegrijpelijk hoe je als ouder, je dochter in zulke situatie dwingt, traditie of niet...Het verhaal is heel erg aangrijpend. Er waren momenten dat ik het eventjes moest wegleggen doordat Nojoud alles zo duidelijk beschrijft en de details niet schuwt. Het geeft je een brok in je keel en breekt je hart. Een verhaal dat er hopelijk mee voor heeft gezorgd dat sommige eeuwenoude tradities toch achterwege blijven.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

'Youyouyou!!!'

Mijn nichten begonnen in hun handen te klappen toen ze me zagen aankomen. Ik kon hun gezichten nauwelijks onderscheiden, zozeer waren mijn ogen betraand. Ik kwam langzaam naar voren en deed mijn uiterste best om niet te struikelen over de jurk die veel te groot voor me was en over de grond sleepte. Ze hadden me snel een verschoten, chocoladebruin gewaad aangetrokken dat van de vrouw van mijn toekomstige zwager was. Een ander familielid had mijn haar in een knot gedaan die pijn deed aan mijn hoofd. Ik mocht niet eens een beetje mascara op mijn ogen. Toen ik mijn blik ving in een klein spiegeltje had ik in een flits mijn ronde wangen en bruine ogen gezien, amandelvormig en licht Aziatisch. Mijn voorhoofd was glad, mijn lippen roze. Hoe ik ook fronste, ik had geen enkel rimpeltje kunnen ontdekken. Ik was jong, te jong.


Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback €18,95 E-book €7,99 Tweedehandsgelukje €1,00

Publicatiedatum: 2013

Aantal pagina's: 192

ISBN: 9789022568637