De jongen uit Buchenwald - Robbie Waisman & Susan Mcclelland

20-03-2022
Memoires

'De wereld mag dit nooit vergeten. Wat hier gebeurt, mag de wereld nooit nog eens laten gebeuren.'

Iets anders wat we niet mogen vergeten, is dat liefde sterker is dan haat.

En liefde, ontdekte ik, leidt ons naar huis.

In De jongen uit Buchenwald krijg je een andere kant te zien van de Duitse concentratiekampen, namelijk welke invloed ze hebben gehad op het verdere leven van de overlevende gevangenen. Robbie (Romek) Waisman vertelt zijn verhaal over zijn leven na Buchenwald.

In 1945 wordt Romek Wasjman, op dat moment 14 jaar oud, samen met een grote groep jongens bevrijd uit Buchenwald. Hij en de andere jongens zijn er op dat moment fysiek maar ook mentaal slecht aan toe. Ze zijn uitgehongerd, lijden aan verschillende ziektes en zitten vol vragen over hun verdwenen familieleden. Al snel worden ze opgevangen door het OSE (œuvre de Secours aux Enfants). Een Franse organisatie die Joodse kinderen evacueerde naar een sanatorium in Frankrijk. Hier kregen ze alle medische en mentale hulp. Ook werd er hulp verschaft om hun leven terug op te starten na alle gruwelijkheden die ze meegemaakt hebben.

Romek vertelt je over zijn traject, zijn hindernissen maar ook zijn mooie momenten die hij zich herinnert van uit de tijd bij de OSE en zijn verdere leven.

De jongen uit Buchenwald is een verhaal dat ik met veel emotie gelezen heb. Je voelt niet alleen de pijn van de gruwelijkheden in de kampen maar ook de pijn die Romek heeft na de bevrijding. Zijn verleden in de kampen heeft de rest van zijn leven getekend en beïnvloed. Het verhaal is puur en eerlijk neergeschreven. De gevoelens die overgebracht werden zorgden regelmatig voor een krop in mijn keel.

Aangrijpend en hartverscheurend, De jongen uit Buchenwald.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

'Denk je dat je je de luxe van herinneringen kunt permitteren, wanneer alles in je op overleven gericht is?'

Jarenlang, terwijl ik nog een kind was, leefde ik van de ene minuut op de andere, niet wetend of de bewaker in mijn buurt op het punt stond me te vermoorden. Ik wist niet waar mijn volgende beetje eten vandaan zou komen, als dat er al kwam. Ik wist niet wie ik kon vertrouwen en wie de man was die me zou verraden. Of het kind. Vele malen leek ik ten dode opgeschreven en elke keer ontsnapte ik op het nippertje aan het lot dat zoveel anderen trof.


Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback €20,99 E-book €12,99

Publicatiedatum: 25 januari 2022

Aantal pagina's: 304

ISBN: 9789022591062