Vaarwel Roscoe - Céla van Gastel

14-05-2021

Een ontroerende psychologische roman over liefde en verlies.

Het verhaal

De hele wereld is in shock als multitalent Roscoe Mulder onverwachts overlijdt. Tegen wil en dank doorgebroken als superheld in een hitserie, zat Roscoe nog boordevol plannen en ideeën: Schrijver wilde hij zijn, en fotograaf, en muzikant. Het verlies is groot, maar bij niemand komt de klap harder aan dan bij de twee belangrijkste mensen in het leven van Roscoe: Zijn grote liefde Livia en broer Rafael.


Mijn interpretatie van het verhaal in het kort

Roscoe sterft heel onverwachts in zijn hotelkamer. Zijn grote liefde Livia en broer Rafael halen herinneringen op aan de mooie en minder mooie momenten met Roscoe. Ieder probeert afscheid te nemen op hun eigen manier, maar het blijft toch moeilijk. Want wat ging er allemaal om in Roscoe zijn hoofd? Was hij gelukkig? Of had hij een last van wereldformaat op zijn schouders?


Cover

Aantrekkelijke cover, met de barsten die elke mens in zijn ziel heeft zitten.


Leesgevoel

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Livia of Rafael. Het is ook zo ingedeeld. Je moet de eerste hoofdstukken er wat inkomen, maar eens je erin zit, verslind je het boek in één keer. Het leest heel vlot, heel easy.


Mijn favoriete stukje

Verteld uit het perspectief van Livia

Op dat punt moest ik eigenlijk huilen, maar ik slikte mijn tranen weg, richtte mijn blik op de award en toen dacht ik opeens weer aan die zin. Die epische woorden van Leaf aan Rush. 'Ik red jou en jij redt mij en zo zal het altijd zijn.' Het publiek werd uitzinnig toen ik die tekst na al die tijd opnieuw uitsprak. Het applaus nam de hele zaal over en tegelijk leek het stiller te worden. Ik keek opzij, niet omhoog. Omdat dat was waar ik je voelde. Naast me. Zo dichtbij dat het bijna tastbaar was. Jij aan mijn zij, met je hand onderaan mijn rug, zoals je deed als je wist dat ik me niet op mijn gemak voelde. De spotlight ging uit en ik kon je zien. Lachend.


Wat vond ik ervan?

Het bleef bij mij zeker wat nazinderen. Alsof je iemand na zijn overlijden pas werkelijk ziet. Ik zou hem zeker aanraden als je van romans houdt.

Het is het eerste boek dat ik van deze schrijfster lees, en ik zou er zeker nog van willen lezen! Ze maakt me erg nieuwsgierig naar meer!


Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback 17,99€ E-book 9,99€ Luisterboek 14,99€

Publicatiedatum: 03-03-2021

Aantal pagina's: 336

ISBN: 9789022592618