De wind kent mijn naam- Isabel Allende

23-10-2023

Roman

Het hardnekkigste beeld uit zijn verleden, dat tot op hoge leeftijd onaangetast in Samuel Adlers herinnering zou blijven was die laatste, wanhopige omhelzing van zijn moeder, die in tranen op het station met een zakdoek zwaaide, steunend op de stevige arm van de oude kolonel, terwijl de trein wegreed. Die dag eindigde zijn jeugd.

Wenen, 1938

Na Kristallnacht keert Samuells vader nooit meer bij hun terug, en ook Samuells moeder is ten einde raad. Ze besluit de vijfjarige Samuell een kans op leven te geven en laat hem meereizen met het kindertransport naar Engeland. Daar aangekomen vindt Samuell na een moeilijke start eindelijk een warm gezin om in op te groeien. Maar met zijn viool als enige aandenken aan zijn oude thuis, blijft het moeilijk om te aarden in Engeland. In 1958 besluit hij zijn passie, muziek, achterna te reizen naar Amerika.

Zuid- Amerika, 2022

De jonge Anita vluchtte samen met haar moeder weg uit haar thuisland El Salvador uit angst om vermoord te worden. Maar wanneer Anita's moeder teruggestuurd wordt en Anita alleen achterblijft, begint ook voor haar een heuse zoektocht naar een passende thuis. Het verlangen naar diens moeder en het onrecht om gezinnen uit elkaar te halen trekt de aandacht van Selena en Frank. Samen zoeken ze naar rechtvaardigheid in deze wereld van corruptie.

We zijn niet verloren. De wind kent mijn naam en ook die van jou.

De wind kent mijn naam was mijn eerste kennismaking met een boek van Isabel Allende. Na de vele mooie reacties op haar vorige boek Violeta was mijn nieuwsgierigheid enorm gewekt.

De wind kent mijn naam wordt verteld vanuit vele perspectieven en tijdslijnen. Toch heeft elk personage op zich een gelijklopende situatie gemeen met de andere personages. Elk personage krijgt zijn 'verhaal' en achtergrond ruim uitgeschreven. Dat resulteert in verschillende kleine, sterke en krachtige verhalen op zich die verder in het boek worden samengevoegd. Zelf ben ik minder fan van zulke opbouw. Wel kan ik de schrijfstijl van Isabel Allende enorm waarderen. Vlot, innemend, beeldend en meeslepend. Eigenschappen die ervoor zorgden dat ik liever had gezien, dat na de samenvoeging van de verhaallijnen, het algemene verhaal nog even doorging.

De wind kent mijn naam is een krachtig verhaal over ontworteling, trauma, discriminatie, migratie en heruitgevonden liefde.

Specificaties

Uitgever: Wereldbibliotheek

Prijs: Paperback €24,99 E-book €12,99

Publicatiedatum: 6 juni 2023

Aantal pagina's: 288

ISBN: 9789028453104

Met dank aan Uitgeverij Wereldbibliotheek voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.