De wereld van Sofie- Jostein Gaarder

10-05-2023

Roman

Geschiedenis van de filosofie

De veertienjarige Sofie vindt op een dag een vreemd briefje met een grootse vraag in haar brievenbus. Het is het begin van een reeks levensvragen, waar Sofie nog nooit eerder bij stilstond. Haar geheimzinnige brievenbrenger blijkt een filosoof te zijn, die Sofie alles wil bijbrengen over de Westerse filosofie. Sofie's hoofd zinkt helemaal weg in de filosofie, maar wie is die mysterieuze filosoof die haar les geeft?

De wereld van Sofie is een boek dat je alles bijbrengt over de Westerse filosofie. Doordat Jostein Gaarder naast de theoretische delen een verhaal vertelt, krijg je niet het gevoel dat je in een klaslokaal zit te studeren. Hij laat je kennis maken met een hele resem aan filosofen en hun denkwijzen, en slaagt erin om tegelijkertijd het mysterie van de brievenbrenger in stand te houden. Waar ik in het begin van het boek geboeid zat te lezen over al die levenswijsheid, begon het na een 200-tal pagina's toch wel wat te slabakken. De wereld van Sofie bevat zoveel filosofie, teveel voor mij om te bevatten. Hoe interessant ik het ook vond, na een tijdje zag ik door het bos de bomen niet meer. Ik ben dan ook na 200 pagina's gestopt met de theoretische delen te lezen, maar wel verder gegaan met het verhalende gedeelte van Sofie. Ik was immers te nieuwsgierig naar de ware identiteit van die geheimzinnige filosofieleraar.

Ondanks De wereld van Sofie toch niet helemaal mijn ding bleek te zijn, heb ik toch genoten. Zo'n klassieker had ik absoluut niet willen missen in mijn kast.

Specificaties

Uitgever: Houtekiet

Prijs: Paperback €21,99 E-book €11,99

Publicatiedatum: 28 januari 2023

Aantal pagina's: 566

ISBN: 9789070876982

Met dank aan Uitgeverij Houtekiet voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.