De vergeten vrouwen- Kristin Hannah

27-02-2024

Historische roman

Vrouwen kunnen helden zijn.

Californië, 1965

Wanneer de twintigjarige verpleegster Frances McGrath haar broer Finley uitzwaait die als marinier naar de oorlog in Vietnam vertrekt, hoort ze de woorden: 'Vrouwen kunnen ook helden zijn.'. Deze uitspraak zal haar verdere leven bepalen. Want achter de rug van haar ouders om, meld ze zich aan als verpleegkundige bij de landmacht.

Na enkele weken opleiding als militaire verpleegkundige komt ze terecht in een kamp in Vietnam. Barb en Ethel, twee ervaren verpleegsters nemen Frankie onder haar hoede. Dat is nodig, want wat Frankie aantreft in dit oorlogsgebied had ze nooit kunnen verwachten. De chaos rondom verandert haar van de rustige, beleefde Frankie in een hardwerkende, dappere verpleegster.

Maar als ze dacht dat Vietnam al moeilijk was, lijkt haar thuiskomst haar helemaal van haar stuk te brengen. Als vrouwelijke Vietnam veteraan wordt Frankie niet gehoord, niet gezien en niet geloofd. Een pad van duisternis en angst strekt zich voor haar uit. En Vietnam, Vietnam is er altijd.

Soms is het echt moeilijk om een recensie te schrijven, omdat een recensie van een verhaal van dit kaliber nooit kan laten zien of voelen hoe indrukwekkend de leeservaring was.

De vergeten vrouwen neemt je al heel snel mee in het verhaal. Kristin Hannah greep me stevig vast en liet met niet meer los tot aan de laatste pagina. Het verhaal leest als een trein, en ik wilde ook niet anders, want ik wilde gewoonweg steeds verder in het verhaal, maar ik wilde ook niet dat het ooit eindigde.

Het verhaal van de prachtige Frankie, het hoofdpersonage in De vergeten vrouwen, liet me meermaals huilen, lezen met de krop in de keel en boos over het gevoel van onmacht. Alle emoties kwamen aan bod en lieten me niet meer los. Ik werd van mijn stuk gebracht door allerlei situaties, de levenslange strijd van Frankie wist in mijn kleren te kruipen en werd in mijn hoofd als een levensechte herinnering afgespeeld. Dat doet Kristin Hannah met me.

De vergeten vrouwen belicht een stukje geschiedenis waaraan veel te weinig aandacht aan geschonken werd. Ja, in Vietnam waren ook vrouwen. En ja, zij hebben ook gruwelen meegemaakt en evenzeer gestreden als de mannelijke soldaten. Ook het onrecht waar veteranen aan werden blootgesteld na thuiskomst weet Kristin Hannah op harde, maar eerlijke wijze weer te geven.

De vergeten vrouwen is een prachtig, aangrijpend verhaal over vriendschap, angst, vechten, genezen, hoop, vasthouden, waardering, verlies, onmacht, het verlangen om gehoord te worden, in het reine komen met je verleden en bovenal over jezelf terugvinden.

'Wees niet bang, McGrath.'

Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback €22,99 E-book €13,99

Publicatiedatum: 20 februari 2024

Aantal pagina's: 480

ISBN: 9789049249202576

Met dank aan Uitgeverij Boekerij voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.