De stem van het meer- Santa Montefiore

15-04-2024

Roman

Deverill #6

Ik was een porseleinen kopje met een barst, ongewenst vanwege mijn onvolkomenheden, maar desondanks onderdeel van de verzameling. En een verzameling hoort nu eenmaal compleet te blijven.

Cavan Court, Ierland 1865

De zeventienjarige Eliza is als jongste telg van het gezin, ook ineens het buitenbeentje. In tegenstelling tot haar zussen, die dromen van een leven aan de zijde van een Deverill, droomt Eliza van een sprookjeswereld zoals in haar lievelingsboek van de Gebroeders Grimm. In haar eenzaamste buien richt Eliza zich tot het meer, dat altijd lijkt te luisteren en haar stem geen weerwoord biedt. Maar net wanneer Eliza op haar kwetsbaarst is, komt liefde om het hoekje kijken.

Cavan Court, Ierland 1925

Als Lady Gabriella aankomt op Cavan Court is ze allesbehalve onder de indruk van het ouderwetse landhuis. Haar verbanning naar het platteland heeft alles te maken met de liefde. Dat denkt Gabriella tenminste. Hoe langer ze tezamen met haar oudtantes in het oude huis verblijft, hoe vreemder de situaties worden. Zal een oude familievete opgelost raken zodat ook in Cavan Court de rust kan weerkeren?

'Eliza is als een prachtige vogel met een gehavende vleugel. Ik wil me over haar ontfermen, om te zorgen dat ze niet merkt dat ze niet kan vliegen.'

Heer-lijk dit zesde deel van de Deverill-serie! Samen met Santa Montefiore neem je een duik in de geschiedenis van de Deverills.

De aparte verhaallijnen van Eliza en Gabriella zorgen voor twee totaal afzonderlijke verhalen. Maar wanneer deze later samenvloeien, komt het ware verhaal pas echt tot zijn recht. Eliza komt er voor mij als meest favoriete personage uit. Ik hou van haar persoonlijkheid, eigenheid en eerlijkheid. Ze wist mijn hart te roeren, en haar gevoelens werden op een bepaald moment ook haast de mijne.

Santa Montefiore wist ook in De stem van het meer haar liefde voor het geestenrijk duidelijk naar voren te brengen. Op een beeldende, aangrijpende en meeslepende manier weet ze verleden, heden, geesten en levenden samen te brengen.

Het verhaal gaf me echter over de gehele lijn een nogal verdrietig gevoel. De melancholie van de jonge Eliza bleef me de ganse tijd achtervolgen. Toch doet dit gevoel de schoonheid van het verhaal zeker niet teniet.

De stem van het meer is één van de beste verhalen die Santa Montefiore de laatste jaren geschreven heeft. Terug naar de Deverills¸ terug naar vroeger. Genoten met de grote G!

Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback €22,99 E-book €13,99

Publicatiedatum: 26 maart 2024

Aantal pagina's: 432

ISBN: 9789022592489

Met dank aan Uitgeverij Boekerij voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.