De maagd van Rosendael- Lydia Rood

22-01-2024

Historische roman

Het begon tot me door te dringen dat ik nu ook niemand meer was. Een juffertje zonder bruidsschat, volslagen afhankelijk van haar hork van een oom.

Begin 15de eeuw, Gelre, Nederland

Als de Franse Marie d'Harcourt als kersverse echtgenote van hertog Reinald arriveert in haar nieuwe woonplaats Gelre zijn de verwachtingen voor de nieuwe hertogin onmiddellijk torenhoog. Het is aan haar om zo snel mogelijk voor een wettelijke erfgenaam te zorgen. Echter lijkt Reinald liever kinderen bij andere vrouwen te verwekken dan bij zijn echtgenote. Marie is ten einde raad en vraagt hulp aan haar hofdame Mia, tevens het nichtje van Reinald. Mia wordt al snel een vertrouwelinge voor Marie, maar ook zij zal moeten schikken naar de wetten van de heren.

Het verhaal van De maagd van Rosendael wordt verteld door Mia, de hofdame van Marie d'Harcourt. Marie d'Harcourt is een hoofdpersonage dat me niet echt lag. Ik hield niet van haar hautain houding en arrogantie. Ook al zwakt haar ijdele karakter wat af naarmate het verhaal vorderde, het kon voor mij niet meer baten.

Doorheen het verhaal komen heel wat personages aan bod. Het was niet steeds duidelijke hoe welk personage met wie in verband stond en dat zorgde dan ook wel voor de nodige verwarring. Hierdoor en ook door het gebrek aan gebeurtenissen in het verhaal was het moeilijk om mijn aandacht erbij te houden.

De basis van het verhaal ligt er, maar ik had het graag wat boeiender beschreven gezien.

De maagd van Rosendael is een verhaal over een tijd waarin mannen de plak zwaaiden, waar vrouwen werden gebruikt, verruild en aangeboden als voorwerpen, als machtsvertoon of als sussende vredesduif.

'Waarom moeten wij bloeden voor de machtsspelletjes van de heren?'

Specificaties

Uitgever: Ambo|Anthos

Prijs: Paperback €23,99 E-book €12,99 Luisterboek €14,99

Publicatiedatum: 7 juli 2023

Aantal pagina's: 384

ISBN: 9789026358449

Met dank aan Uitgeverij Ambo|Anthos voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.