De champagne dagboeken- Ruud van Gessel

23-01-2023

Feelgood

Deel twee van de Bubbel-trilogie

Amy Ester Goldman krijgt uit onverwachte hoek een bijzondere schenking, een vervallen hoeve in de Champagnestreek. Een schenking die haar ganse leven op z'n kop zet. Toch laat ze haar winstgevend bedrijf achter in Australië en reist naar haar nieuwe leven. Daar botst ze al snel tegen Jule Martin op. Een oudere man die zijn tijd verdrijft met fotograferen en al te graag Amy wil helpen om haar hoeve op orde te krijgen.

Maar Amy is niet zomaar naar Frankrijk verhuisd. Ze wil ook champagne gaan maken. Daar komt de gerenommeerde wijnmaker Vasyl Chumak aan bod. Hij verlaat zijn thuisland Oekranië om Amy te helpen met haar eigen champagneproductie.

Maar niet iedereen is over de nieuwe buurtbewoonster te spreken. De stuurse Bernice de Brugny zal haar ongenoegen niet onder stoel of banken stoppen.


Waar Ruud van Gessels vorige boek, De prosecco dagboeken mij aangenaam verraste, blijf ik met De champagne dagboeken stevig op mijn honger zitten.

De gelijkenissen tussen de twee verhalen zijn ver te zoeken, wat ze natuurlijk perfect afzonderlijk te lezen maakt, maar ze voor mij lastiger in een reeks passen.

De champagne dagboeken wordt verteld vanuit de ik-vorm, waardoor je dichter bij de personages komt te staan. Personages die doorheen het verhaal nog het nodige mysterie blijven behouden. Wanneer er een nieuw hoofdstuk werd aangewend, was het soms moeilijk te onderscheiden over welk personage het juist ging, wat soms wel voor wat verwarring zorgde. De rode draad doorheen het verhaal is uiteraard champagne, de drank en de streek. Doch vervaagde deze rode draad meermaals, waardoor die jammer genoeg wat verloren ging.

Ruud van Gessel verweeft doorheen het verhaal tal van volksvertellingen, die voor mij, het leukste weglazen van het ganse boek.

Jammer, maar helaas. Voor mij was De Champagne dagboeken geen hoogvlieger. Toch denk ik terug aan het vorige deel van de Bubbel-trilogie en hoop daardoor dat het slotdeel, De cava dagboeken een soortgelijk verhaal wordt als het eerste deel.


Specificaties

Uitgever: De Kring

Prijs: Paperback €19,99 E-book €9,99

Publicatiedatum: 14 november 2022

Aantal pagina's: 256

ISBN: 9789462972353

Met dank aan Ruud van Gessel voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.