Dat beloof ik- Roxane van Iperen

15-05-2023

Roman

'Dat beloof ik.' In die drie woorden zat alles. Een zin zo zuiver dat hij geluid maakte in haar hoofd, een melodie waarvan ze zeker wist dat hij onmogelijk vals kon klinken. Het was de zin die hen verbond.

De twaalfjarige M. groeit samen met haar broertje op in een verschrikkelijke situatie. Thuis moet ze zich weren tegen het geweld van haar vader en de onafhankelijkheid van haar moeder. Op school probeert ze te verdwijnen in de massa, maar telkens weer lijken de andere kinderen haar te vinden. Haar ouders sleuren M. telkens mee op hun vlucht, telkens weer een andere woonplaats, een andere school, andere mensen, maar nooit een betere toekomst. Tevergeefs zoekt M. geborgenheid in het bos, waar haar benen haar kunnen brengen waar rust leeft. Wanhopig om te overleven, sluit M. zich af van de wereld, van de mensen, van de pijn. Alsof ze nooit bestaan heeft.

'Het ging niet om de pijn.' Pijn was niet erg, zeker niet als hij voorspelbaar was. Het ging om het binnendringen. Van je huis, je slaapkamer, je lichaam, je hoofd, je gedachten.'

Dat beloof ik is een boek dat niet snel mijn leven zal verlaten. M. zocht zich een plaatsje uit in mijn hart en nestelde zich daar stevig in.

Dat beloof ik wordt vertelt vanuit het perspectief van M. Een gebroken meisje dat wanhopig verlangd naar enige vorm van liefde, genegenheid en gewoonweg niet meer wil leven in angst. Angst is een enorme rode draad in dit verhaal. Hoe kan je ook anders dan alleen maar angst voelen wanneer je in M.'s plaats zou staan?

Piepend en krakend kwam de wereld tot stilstand, tot er niets anders bestond dan zij vieren binnen de muren van het huis dat begon te gisten als een kadaver onder een badkuip.

Roxane van Iperen omschrijft situaties met zoveel gevoel, dat ze enorm binnenkomen. De situaties zelf mogen dan niet gedetailleerd omschreven zijn, maar de emoties zorgen ervoor dat je het helemaal begrijpt. Ze weet je te doordringen met een gevoel van onmacht.

Dat beloof ik is een heftig, hard en confronterend verhaal dat een gat in je ziel graaft, en je laat schreeuwen van onmacht. Een verhaal dat pijn doet, en je M. nooit meer laat vergeten.

Ze bestond niet, behalve als een vlek achter een smoezelige ruit, die schaduwen wierp op echte dingen.

Specificaties

Uitgever: Thomas Rap

Prijs: Paperback €24,99 E-book €

Publicatiedatum: 12 mei 2023

Aantal pagina's: 380

ISBN: 9789400408562

Met dank aan Uitgeverij Thomas Rap voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.