Cécile - Ish Ait Hamou

30-10-2021

Met prachtige tekeningen van Penelope Deltour

Literaire fictie

Het verhaal

Kareem wierp een laatste blik op zijn broer en net voor hij onder de auto uit gesleurd werd, prevelde hij: 'Zeg haar dat ik het geprobeerd heb.'


Cécile, mijn hoofd stopt al onmiddellijk met funtioneren omdat het verhaal nog zo aanwezig is in mijn hart. Wat een verhaal...

Het verhaal wordt verteld uit het perspectief van Djibril, een elfjarige jongen uit het zuiden van Marokko. Hij groeit op in een traditioneel Marokkaans gezin in een klein dorpje waar hij zijn dorst voor avontuur wel weet te lessen. Djibril toont zich doorheen het verhaal als een jongen die geen gevaar ziet, geen angst voelt en bovenal steeds zijn eigen hart volgt.

De illustraties van Penelope Deltour geven het boek een echte meerwaarde. De tekeningen zitten vol gevoel en sluiten mooi aan bij het verhaal.

De aantrekkingskracht van het verhaal is zo sterk dat je niet stopt met lezen. Je wandelt samen met Djibril een weg vol emoties: wreed, mooi, hard, pakkend, ontroerend, liefdevol...Een weg die mij af en toe een krop in de keel gaf, een weg die mij aanmaande om na te denken over het leven, een weg waar ik stil van werd.

Hoe zou het met Djibril gaan? Ik heb misschien wel de laatste pagina van het verhaal omgeslagen, maar Djibril leeft nog verder in mijn hart. Ik ben nog niet klaar om hem los te laten.

Cécile, een verhaal dat je bijblijft, een verhaal over durven te springen in het diepe.

'Wie geduld heeft wordt beloond, maar wonderen overkomen alleen wie er zelf naar op zoek gaat.'


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

De maan, die zich minder dictatoriaal opstelde dan de zon, nodigde de dorpelingen uit om hun bed op te zoeken. Djibril ging bij het venster aan de linkerkant van de kamer liggen. Naast hem lagen Youssouf en zijn vrouw, terwijl Kareem en zijn echtgenote Bia in de andere hoek van de kamer sliepen, waar de schaduwen 's ochtends het langst bleven hangen. In de andere kamer droeg hun vader op zalvende troon verzen uit het Heilige Boek voor: hij vroeg om vergeving voor hun dagelijkse zonden en om bescherming tijdens de nacht die kwam. Zijn melodieuze stem wiegde iedereen in slaap. Djibril was de enige die nog wakker lag toen de zielen van zijn huisgenoten een voor een opstegen in de nacht. Hij draaide zich op zijn zij zodat hij door het venster een stukje hemel kon zien. De sterren schitterden zoals ze dat alleen in het Zuiden doen. Hij kneep één oog dicht en plukte een ster tussen zijn duim en wijsvinger, en nog een, en nog een. Liggend op de vloer van zijn huis plukte hij alle sterren die hij door zijn kleine raam kon zien, tot hij in slaap viel.


Specificaties

Uitgever: Standaard Uitgeverij

Prijs: Hardback €29,99

Publicatiedatum: 27 oktober 2021

Aantal pagina's: 328

ISBN: 978 90 223 3815 5