Brief aan Isaac- Shari J. Ryan

31-08-2023

Historische roman

'Ooit is me verteld dat ik niet thuishoorde in deze wereld, dat die bestemd was voor een bepaald soort mensen, een soort die was gekenmerkt door wat slechts één paar ogen konden zien. Misschien ben ik blind geweest, maar nu is mijn blik helder. Dit is mijn wereld, en ik ben de enige die beslist wat er in gebeurt. Omdat ik mijn eigen lot bepaal.'

1941, Auschwitz- Oświęcim

Terwijl alle andere Joden verzeild raken in het concentratiekamp vlakbij, kan de 18- jarige Joodse Sofia haar 'gewone' leventje verder zetten. Door de hulp van haar vader als arts aan de SS is het ganse gezin vrijgesteld van deportatie. Echter kan Sofia dit verraad van haar vader naar de andere Joden toe niet accepteren en mijdt hem zoveel als ze kan.

Wanneer de gevangen van het concentratiekamp vlakbij, het land rond de boerderij van Sofia's ouders moeten bewerken, breekt er wat bij Sofia. De aanblik van uitgehongerde en vermoeide onschuldigen, die net als haar Joods zijn, laat haar huiveren van verdriet. Maar één gevangene in het bijzonder trekt haar aandacht, Isaac. Samen met haar moeder slaat ze de handen in elkaar om de gevangenen te helpen waar het kan. En wanneer er plots een lichtpuntje aan het einde van de tunnel verschijnt, besluit ze een brief aan Isaac te schrijven. Een brief die ieders leven in gevaar brengt, of net niet?

Als een lezer op de laatste bladzijde van een boek is aangekomen en het dichtslaat, kraakt de rug soms. Punt uit. Einde. Tijd om het verhaal op de plank te zetten voor de volgende lezer. Maar een oorlog is geen boek. Er komt geen eind aan; de sidderingen houden voor altijd aan.

Shari J. Ryans vorige boek De boekhandelaar van Dachau bleef me nog lang bij, een reden te meer om ook dit pareltje Brief aan Isaac te lezen.

Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit het perspectief van Sofia en Isaac. Meer naar het einde toe komt ook Olivia -de zus van Isaac- vaker aan bod. Meteen van in het begin wordt je meegenomen in het hartverscheurende verhaal. Shari J. Ryan weet je gevoelens met het grootste gemak te bespelen en dringt zonder problemen door tot in de kern van je bestaan. Haar vlotte, beeldende schrijfwijze, doorspekt met prachtige quotes zorgen voor een aangrijpend verhaal over hoop en liefde. Een verhaal over de pijn om gescheiden te worden van degene van wie je meest houdt. Een verhaal dat je steeds weer triggered om het einde te weten te komen. Een verhaal over ontberingen, geweld, liefde, vriendschap, overleven, geloof en leven.

Een verhaal, dat me net zoals Shari J. Ryans vorige boek, nog tijden zal bijblijven.

Specificaties

Uitgever: The House of Books

Prijs: Paperback €23,99 E-book €9,99 Luisterboek €12,99

Publicatiedatum: 18 april 2023

Aantal pagina's: 336

ISBN: 9789044364996

Met dank aan Uitgeverij The House of Books voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.