Blauw is bitter- Dirk Bracke

18-03-2024

Jeugdboek

'Als je een braaf meisje bent, zul je hier als een prinsesje leven.'
Een leven als prinses, dacht ik, maar tegen welke prijs?

1991, Manilla, Filipijnen

De twaalfjarige Lina groeit op in armoede. Elke dag doen haar ouders alle moeite om Lina en haar zus een maaltijd voor te zetten. Soms lukt dat, soms niet. Wanneer een chique Mercedes de wijk binnenrijdt trekt hij onmiddellijk de aandacht. Alle kinderen troepen bijeen, maar Lina is degene waar Max –de man in de Mercedes- zijn blik op richt.

Na een gesprekje tussen Max en Lina's vader wordt Lina gedwongen mee te gaan met Max. Hij beloofd haar een baantje als hulp in de bar, De Blauwe Lotus in de stad. Maar al gauw lijkt daar niets van waar te zijn. Lina wordt gedwongen zich te prostitueren. Het is het begin van een harde strijd tegen machtige mannen, verlangen naar een ander leven en de kracht om het niet op te geven.

In kader van een challenge 'lees een boek uit je kindertijd' schoot deze titel mij onmiddellijk in gedachten. Ik las Blauw is bitter al eerder toen ik een jaar of tien was en het onmachtige gevoel dat ik na het lezen had, is me voor altijd bijgebleven. Reden genoeg om dit pareltje nog een keer te herlezen.

Waar ik dacht dat ik het verhaal vroeger aangrijpend vond, komt het nu nog eens zo hard binnen. Misschien heeft het feit dat ik nu zelfs kinderen heb er ook wel wat mee te maken. Daar wordt je nu eenmaal een echte softie van (ik toch!). Toch vind ik het onbegrijpelijk dat ik dit op tienjarige leeftijd gelezen heb.

Dirk Bracke schrijft over de pijnlijke realiteit waar armoede jammer genoeg toe kan leiden. Een realiteit waar jongeren zeker de ogen niet voor mogen sluiten, maar zich bewust van horen te worden hoe het er elders soms aan toe gaat.

Blauw is bitter is zeker niet expliciet of gedetailleerd geschreven, maar je hebt ook niet meer woorden nodig om te weten waar het om gaat. Het komt hoe dan ook kei hard binnen.

Blauw is bitter is een pareltje uit mijn jeugd, een verhaal dat me nooit heeft losgelaten en mij ook nooit zal loslaten. Een meeslepend, boeiend, innemend, schokkend, hartverscheurend en hard verhaal over angst, armoede, misbruik en geloof. Een verhaal dat je in één keer verslindt en achteraf in je hart sluit.


Specificaties

Uitgever: Davidsfonds/ Infodok

Prijs: Paperback €9,99 Tweedehandsgelukje €3,00

Publicatiedatum: 1994

Aantal pagina's: 146

ISBN: 9065658475