Afscheid van Parijs - Ruth Druart

27-08-2022

Historische roman

Wereldoorlog Twee

Mijn lief, Lise,

Mijn leven begon met jou.

Voor altijd de jouwe,

S

Bretagne, 1960

De achttienjarige Josephine kan zich geen ander leven voorstellen dan tezamen met haar moeder, Elise en met Soizec, de vrouw des huizes, op hun boerderij op het platteland. Ze is opgegroeid met het idee dat haar vader, Frederick overleed tijdens de oorlog, tot dat ze haar geboorteakte ontdekt en die haar anders verteld. In een vlaag van woede jegens de geheimen van haar moeder besluit ze de vertrouwde boerderij te verlaten en gaat ze op zoek naar meer informatie over wie ze werkelijk is.

Parijs 1940

Parijs heeft erg te lijden onder de bezetting van de Duitsers, daarom besluit de jonge Elise zich aan te sluiten bij het verzet. Wanneer Elise in ernstige problemen raakt en ze gered wordt door een Duitse soldaat, moet ze haar mening over de Duitsers wat bijstellen, blijkbaar zijn het niet allemaal beesten. Al snel worden Elise en Sebastian verliefd en genieten van de stiekeme momenten die ze samen kunnen delen. Maar wanneer Parijs wordt bevrijd en Sebastian niet anders kan dan vertrekken, blijkt al snel dat niet iedereen de liefde tussen de twee jonge mensen kan aanvaarden. Beiden worden ze gezien als verraders en worden op een tragische manier van elkaar gescheiden. Welke prijs zullen ze moeten betalen voor hun verboden liefde?

'Paris outragé! Paris brisé! Paris martyrisé! Mais Paris libéré.'

Ruth Druart schreef weer eens een prachtige oorlogsroman. Ze zorgt voor een fraaie weergave van Parijs in oorlogstijd, tezamen met de haat die zich in de burgers nestelt jegens 'La Boche'. Ze laat je alle gebeurtenissen haarfijn aanvoelen wat maakt dat het verhaal leest als een sneltrein en onmogelijk weg te leggen is. Afscheid van Parijs is emotioneel, aangrijpend, meevoelend, melancholisch en bovenal prachtig, het boek heeft het allemaal.


Deze paragraaf wilde ik graag met jullie delen

Ik had er al mijn wilskracht voor nodig, maar ik slaagde erin om een stap naar achteren te doen. Een bittere wind leek op te wervelen, tussen ons in, alsof we werden gescheiden. Ik zette nog een stap en toen waaide de wind door me heen, waarna ik koud en leeg achterbleef. Voor me zag ik een tweesprong. Het moment dat alles zou veranderen. Ik pakte zijn hand, trok hem naar me toe. Geen ruimte meer tussen ons. En ik kuste hem. Ik kuste hem zolang ik adem had.


Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback €20,99 E-book €12,99

Publicatiedatum: 15 juli 2022

Aantal pagina's: 384

ISBN: 9789022596487

Met dank aan Uitgeverij Boekerij voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.