Dansen op vluchtige noten - An Van Paemel

03-07-2022

Roman

Nederland 1910

Gidia wordt door haar ouders verplicht om aan het werk te gaan als krankzinnigenverpleegster, om zo de studies voor haar broer te bekostigen. Na een tijdje raakt ze gewend aan het werk, wat haar nog harder doet inzien dat dit niet het leven is wat ze wil. Maar hoe kan ze ontsnappen uit dit leven dat al lang voor haar uitgestippeld is? Wanneer de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, vluchten er duizenden Belgen naar het neutrale Nederland, alsook Jean. Jean komt door zijn diploma van krankzinnigenverpleegkundige al snel op de afdeling bij Gidia terecht. Tijdens de pauzes speelt hij de mooiste stukken op zijn cello, maar van zijn verleden laat hij niet veel los. Gidia raakt geïntrigeerd door Jean, maar wat weet ze werkelijk van hem?

'Pas tussen de lelijkheid van de gekken had hij beseft hoe belangrijk schoonheid voor hem was.'

An Van Paemel schrijft met Dansen op vluchtige noten haar debuut. Een debuut dat bij mij wel het één en ander teweeg bracht. An Van Paemel schrijft ongenuanceerd over de verschrikkelijke toestanden in inrichtingen van die tijd, dat maakt het heel erg confronterend en met momenten zwaarmoedig. Maar naarmate ik vorderde, werd ik steeds meer geïntrigeerd door Dansen op vluchtige noten. Ik werd overrompeld door de diepte en tegelijkertijd pracht van het verhaal, voor ik het wist sloeg ik de laatste pagina om. Dansen op vluchtige noten had misschien wat een moeilijke start, maar kon mij naarmate hoe verder ik raakte toch bekoren.


Specificaties

Uitgever: Houtekiet

Prijs: Paperback €22,99 E-book €14,99

Publicatiedatum: 25 april 2022

Aantal pagina's: 312

ISBN: 9789089245069

Met dank aan Uitgeverij Houtekiet voor het recensie- exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.